FOLKLORNA DEJAVNOST
Založništvo
FOLKLORNIK
Šesta številka Folklornika (2010) Glasilo JSKD, namenjeno poustvarjalcem ljudskega izročila. Izšla je šesta številka Folklornika. Če bi ga želeli naročiti (cena je 9 EUR), izpolnite naročilnico in jo pošljite na naš naslov (JSKD, Štefanova 5, Ljubljana). Osnovne informacije o glasilu:
Iz uvodnika: O izvirnosti, avtohtonosti, nepotvorjenosti ... Naloga folklornih skupin na Slovenskem je, da poustvarjajo različne oblike plesnega in z njim povezanega izročila, tako da je v odrskih postavitvah, ki morajo biti sodobnemu človeku gledljive, v oblikovnem pogledu čim manj spremenjeno. Otroške folklorne skupine ob spoznavanju plesnega izročila posebno pozornost namenjajo otroškim igram in interpretaciji vsebin, ki so blizu otrokovemu nekdanjemu in sedanjemu življenju, pevske in godčevske skupine pa z izvedbami v sodobnosti ohranjajo spomin na nekdanje glasbene prakse ljudi iz ruralnih okolij. Vsem omenjenim, kakor tudi drugim, ki jih zanima folklorna dejavnost, ponujamo v branje ta Folklornik, ki ponovno prinaša vrsto zelo zanimivih prispevkov o izročilu in njegovem poustvarjanju. A za začetek najprej nekaj misli, ki bi si jih kot urednik, folklornik in svetovalec za folklorno dejavnost želel deliti z bralci. Vsa folklorna dejavnost temelji na folklorizaciji izročila, pri čemer so posamezni segmenti izročila vzeti kot podlaga za ustvarjanje novih odrskih postavitev folklornih skupin ter pevskih in godčevskih programov. To folklorizirano izročilo, ki navadno pred folklorizacijo ni več živelo oziroma se ga spominjajo le še starejši ljudje, poustvarjalci navadno predstavljajo na odrih, redkeje pa se zgodi, da bi po zaslugi pevskih, godčevskih in folklornih skupin prešlo nazaj v neodrsko prakso. Pri prenosu izročila na oder in v sodobno življenje se povsem spremeni njegova funkcija, s tem, želimo ali ne, pride tudi do sprememb v obliki, ki pa naj bi se jim glede na sedanje smernice čim bolj izogibali in skrbeli, da bi bili programi, ki jih skupine prikazujejo na odru, bolj plod preteklosti kot sodobnosti. Avtorstvo, ki se ga moramo zavedati in upoštevati, je mogoče čutiti v vseh odrskih postavitvah, ki jih pripravljajo folklorne skupine na Slovenskem ali kjer koli drugje po svetu, a kljub temu se je vredno truditi, da ne bi prevladalo in da s pretiranimi posegi v spoznane – zapisane in opisane – oblike izročila ne bi povsem prekrilo in zakrilo njegove nekdanje podobe. Za folklorno dejavnost na Slovenskem, ki se za zdaj razvija izključno v ljubiteljskih krogih, so prav pretirani in preveč občutni avtorski posegi tisti, od katerih bi se bilo treba najbolj odmakniti, saj v svetu marsikje od devetdesetih let 20. stoletja ali pa prav v zadnjih letih ugotavljajo, da so zaradi avtorizacije, ki je bila prepletena z željo po všečnosti občinstvu in z agresivno politizacijo, pozabili temeljne oblike izročila in sedaj skoraj ne vidijo možnosti, da bi naredili korak k avtentizaciji – korak k poustvarjanju folklore in ne k poustvarjanju že folkloriziranih oblik izročila. Te težave zaznavajo v Srbiji, spremembe v teh pogledih pa so opazne zlasti v nekaterih obbaltskih državah in državah nekdanje Sovjetske zveze. Plesne prvine, ki so bile na Slovenskem folklorizirane že v 19. stoletju ali v zgodnji dobi razvoja folklornih skupin (npr. metliško obredje in črnomaljsko kolo), sicer sestavljajo tudi programe današnjih folklornih skupin, s čimer ni prav nič narobe, menim pa, da ne bi bilo ne koristno in ne potrebno njihovo ponovno preoblikovanje – preinterpretiranje, še zlasti ne, če ne prispeva k boljšemu razumevanju časa, razmer, motivov in možnosti, ki so vplivali na prvotno folklorizacijo. V programih, v katerih je interpretirano plesno, glasbeno in drugo izročilo, bi si želeli čim več ljudskosti, če pod tem sicer zelo nejasnim izrazom razumemo nekdanji način življenja kmečkega prebivalstva, a to niti najmanj ni preprosto. Ne gre za to, da bi bilo bolj ljudsko tisto, kar je manj ali slabše naučeno. Prav nasprotno. Na odru se ji je zelo težko približati, za dosego tega cilja pa je potrebnega veliko trdega dela. Doumevanje ljudskosti in prenašanje ljudskosti na oder je težava, s katero se srečujejo vse folklorne skupine v svetu, le da se ponekod tega bolj zavedajo in del ljudskosti skušajo ohranjati tudi v programih folklornih skupin, drugje pa so bolj naklonjeni interpretacijam, ki se od izročila povsem jasno in zavestno odmikajo. Na Slovenskem se večina folklornih skupin trudi, da bi poustvarjala plesno izročilo tako, da se le-to ne bi preveč oddaljevalo od izpričane podobe, predvsem pa tako, da se vanj ne bi vmešavale odrsko učinkovite cenene sodobne prvine, pogosto povzete po tujih folklornih skupinah. O izvirnosti, avtohtonosti, nepotvorjenosti ipd. je seveda tudi v najboljših programih, ki jih pripravljajo folklorne skupine, nemogoče govoriti. Te besede odlično delujejo v današnjem političnem svetu, v katerem nas prvine izročila ob poudarjanju izvirnosti povezujejo z nekim bistvom, ki mu pripadamo – s koreninami, iz katerih naj bi zrasli pripadniki določene etnične, navadno s prostorom povezane skupnosti. Pojem in pomen izvirnosti je mistificiran. V splošni rabi se z njim izraža domače poreklo, enkratnost, starost, nespremenljivost kulturnih pojavov ipd., pravzaprav pa o izvirnosti, če kulturo dojemamo kot proces, v katerem se vse menja, nikoli ne moremo govoriti. Nič ni od nekdaj, nič ni za vekomaj in nič ni nespremenljivega, le naše poznavanje kulture je omejeno s časom njenega dokumentiranja in dojemanja. Na podobo, ki si jo ustvarjamo o izročilu, brez dvoma vplivajo folklorne skupine, zato je izrednega pomena, kako izročilo interpretirajo in kako blizu so neki nikoli sicer ujemljivi »izvirnosti«, s katero je na splošno prepleteno dojemanje folklorne dejavnosti. Res je, da stvari, ki so bile v življenju ljudi bistvenega pomena in so vplivale na to, kakšen je bil plesni dogodek, na odru niso več pomembne, kajti pomen imajo le nekdanje oblikovne kategorije – nikakor ne funkcijske. V ljudskem življenju je oblika sledila funkciji – oblika je bila funkciji podrejena in se je z njo skladala, v folklornih skupinah pa je oblika tista kategorija, ki narekuje vse drugo. Tudi v folklornih skupinah je sicer funkcija tista, ki najodločilneje zaznamuje oblikovanje njihovih programov, a ne funkcija kulturnih prvin, ki jih folklorne skupine interpretirajo, ampak funkcija folklornih skupin v sodobnosti. Zanje bi si kljub zavedanju o naših nezmožnostih celostnega dojemanja izročila vseeno želeli, da bi jim le-tega uspelo poustvarjati v podobah, za katere si predstavljamo, da so dokaj blizu vsaj tistim, ki so dokumentirane. Poskusi priprav glasbeno-plesnih-scenskih del nekaterih folklornih skupin, pri katerih je avtorstvo bolj opazno kot izročilo samo, se odmikajo od smernic, ki jim v okviru folklorne dejavnosti sledimo na JSKD. Bliže so jim druga področja (gledališko, plesno, glasbeno …), znotraj katerih je dovolj prostora in razumevanja za avtorske interpretacije česar koli, tudi izročila; in konec koncev – na teh področjih deluje veliko ljudi, ki bi z drugega zornega kota znali izreči strokovno sodbo o glasbeno-plesno-scenskih dogodkih, ki prvine izročila jemljejo kot navdih za pripravo avtorskih stvaritev. Ljudski ples se s prehodom na oder preoblikuje v folklorni ples, ki bi ga v okviru folklornih skupin skušali ohranjati tudi v prihodnje, odmakniti pa bi se želeli od avtorskih plesov, ki imajo sicer možnost, da postanejo ali ljudski ali folklorni, a je za to potrebno njihovo širše sprejetje – splošno sprejetje zunaj folklornih skupin in večdesetletno udejanjanje v praksi ali pa večdesetletno izvajanje teh novonastalih plesnih oblik znotraj folklornih skupin. In kaj je mogoče najti v letošnjem Folklorniku? Po dobrih izkušnjah iz preteklih let so v notni prilogi vključene priredbe, ki jih je za malo godbo pripravil Julijan Strajnar. Barvne strani smo tokrat namenili izključno fotografijam, ki so nastale v Beltincih na 1. delu državnega srečanja odraslih folklornih skupin, in se na tem mestu iskreno zahvaljujemo našemu nadvse zvestemu in odličnemu fotografu Janezu Erženu, ki je prispeval veliko večino fotografij, objavljenih v dosedanjih šestih številkah Folklornika. Ob nedavnem odhodu v pokoj mu želimo, da bi lepo preživljal tretje življenjsko obdobje in da bi se kdaj pa kdaj še spomnil na nas. Mi se nanj brez dvoma bomo. Vsem, ki pripravljate prispevke za Folklornik, se v imenu uredništva in celotne folklorne dejavnosti lepo zahvaljujem za vaš trud. Morda vas prepogosto nagovarjam k pisanju, vam dajem neprimerne roke za dokončanje pisanja in v želji, da bi pripravili kakovostno glasilo, pričakujem preveč, vseeno pa upam in želim, da bi bilo pisanje in objavljanje prispevkov vseh vrst ob koristi, ki jo ponuja folklorni dejavnosti, tudi prijetno. dr. Bojan Knific
Informacije:
Franci Cotman,
Bojan Knific,
|
Navodila za oblikovanje in oddajo prispevkov Peta številka Folklornika Četrta številka Folklornika (2008) Tretja številka Folklornika (2007) Druga številka Folklornika Prva številka Folklornika |