LITERATURA
PRVENKA
Njen roman (v zgodbah) Nebesa v robidah izšel v Ljubljani oktobra 2007 (nagrada za "zmago" na festivalu Urška 2006)
Avtorica se je s svojim prvim romanom junija 2008 uvrstila med pet nominirancev za nagrado kresnik za najboljši slovenski roman.
Popoldne je sonce vedno sijalo poševno čez cerkev in vedno je ura kazala deset čez dve. Bila je deset minut zadaj, ura na zvoniku, in onidve sta se špilali pri vaškem potoku, nekaj greznici podobnega, tam, pod mostom, ki ga je enkrat skoraj odnesla povodenj in je bil dva dni neprevozen. Oma še zdaj dobi vrtoglavico, ko mora prečkati mostove, takrat jo je voda nesla od cerkve do kapele in ji odnesla levi šuh.
Ulica
Vdih. ...
Izdih.
Dete. ...
Otrok jo je gledal začudeno in z našobljenimi ustnicami, jokati je nehal takoj, ko je prepoznal prostor, v brado si je čebljal nerazumljive razprave in ji pustil, da ga je umila, odnesla v spalnico, mu oblekla pižamo, ga pokrila z odejo, mu držala stekleničko s čajem, povedala pravljico, ga poljubila na kodre, na kodre, na obraz, debelo jo je gledal in ni hotel zamižati, dete, spi, otrok, sanjaj, pa nič, zapela mu je uspavanko nina nana, zapela mu je uspavanko punčka je zaspana, pa ni spal, pa ni zamižal, nemočno se je sesedla na tla k postelji ter brez volje zrla v smrad na puloverju in hlačah, kinkajoče je popevala o srebrni deželi, sanjski deželi, mesečevi deželi, deček je polagoma utihnil, prekucnil se je do roba postelje, odejo si je podložil pod lica, dlani si je podvil pod lase in potem je zaspal, mirno: "Jana, maan."
O ROMANU Jana, dekle s slovenskega podeželja, v Amsterdamu sreča Bepija, starca iz vzhodne Italije, ki na bolšjaku prodaja živo ribo. Vsak od njih, Jana, Bepi in tudi riba, s seboj in za seboj nosijo pripovedi in zgodbe, ki se med seboj prepletejo in zavrtijo, ustvarijo mešanico hecnih, čudnih, neprijetnih, pravljičnih in tudi romantičnih prigod, ki prek vaških figur, mestnih avantur in mističnih narečij tečejo kakor reka proti izlivu, ki je hkrati že nov izvir. Tako se zgodba nikoli ne konča, konec romana pa je hkrati njegov začetek. Kar je vmes, je živi in neustavljivi tok "romana reke".
"Asociacije se mi zdijo najbolj naraven način dojemanja sveta. Taki fragmenti so dosti bolj intenzivni, doživeti, čutni, saj so kratki, ne rabijo pojasnjevanja. Nemara bliže bralčevemu želodcu kot možganom."
Roman Nebesa v robidah je enostavno treba prebrati. Večkrat. Obsežen in izvrstno napisan je. Vsebuje obilo tistega, česar manjka večinoma vsej t. i. "elitni" literaturi pri velikih založbah, ki se baše z nagradami: berljivosti, humorja, obvladovanja dialogov in nasploh veselja do življenja in literature, kar je dandanes greh. Natašo Kramberger bi v starih časih kamenjali, Jeglič bi knjigo sežgal ... ona pa Jegliča.
*
Koliko je stara avtorica? Ne, ni nam potrebno detektivsko brskati za podatki, mladost veje iz vsake strani pričujoče knjige, a ne kot mladostna naivnost, neizkušenost in zaupljivost, temveč kot navdušujoča radovednost, vedoželjnost, sla po iskanju, pripravljenost na spremembe in čudeže. Zgodbe (knjiga z opombo Roman v zgodbah) so umeščene lokacijsko v slovenjegoriški domačijski svet, urbano nizozemsko okolje in eksotične predele ob porečju rek iz še vedno ne povsem raziskanih delčkov sveta.
*
ROMAN, KI GOVORI V RITMU VODE
Pred menoj je knjiga, prvenec Nataše Kramberger "Nebesa v robidah", okusno opremljena, topel otip papirja. Preprosto, ekonomično in učinkovito. V rangu žepnic, malo večja in malo debelejša: 271 strani. Da jo vtakneš v plaščni žep in jo potegneš ven v mestnem parku ali na bregu reke. Herman Pivk je mojster svojega poklica, opremil je tudi knjigo, ki jo obravnavam. Nataša Kramberger je napisala roman. Kot da bi že dolgo, dolgo pisala. Kot da je že star pisateljski maček. Po uvodnih straneh, ki so nekakšen ključ za razumevanje zelo razprostranjene, zelo pretkane vsebine, stopim v okrilje prvega poglavja. In potem še drugega in tretjega, vse do epiloga, ki ne postavlja nikakršne pike. Od strani do strani sem bolj osupel nad gibkostjo tega mladega ženskega peresa, ki z lahkoto preskakuje različne čase, prostore in situacije, vse pa ima pod najstrožjim nadzorom, da se potem na koncu zgodba izteče v ponovno odprti krog, ki se še dolgo ponavlja, odzvanja v bralčevih mislih. Metafora tega odprtega kroga je položena v naročje voda, rek, potokov, slapov in morja. Je univerzalna primera za prebivanje na tem našem planetu. Odprti krog epiloga, pentlja neskončnosti, v katero bodo kot napeti lok pripovedi stopile druge osebe, druge poti, druge zgodbe. Le vode bodo ostale, razlivajoče se in zlivajoče, velike vode dežja, čez ves planet razsežne, od izvira v izvir nazaj in naprej tekoče, sprepletene vode in v njih ribe z brki in belim trebuhom, svete ribe, ki lahko prinesejo zlato ali pa pogubo in je včasih to isto ... Zdi se, da to ni zgolj kozmogoničen roman, kot ga je označila Barbara Korun v spremni besedi, hkrati je tudi svojevrstno opozorilo nam, prebivalcem planeta, da se z naravo ne moremo igrati in da je tisti amsterdamski električni mrk, ki poganja zaplet romana, skorajda neznatna neprijetnost, ki civilizacijo postavlja v položaj nedonošene resničnosti. Roman je v tem smislu poln dežja, poln vode. In kot se obnaša voda, ki najde vsako pot, vsako najmanjšo špranjo, da bi neovirano tekla naprej, tako iskrivo preskakuje pisateljičina pisava lastne misli, jih zapleta, ponavlja, samo sebe prehiteva v prevalih, skokih vstran in naprej, zanika, nadgradi, podčrta, ukinja - vendar glavni tok pripovedi drži nezmotljivo v eni sami smeri, ki so vse možne smeri. Bral sem različne romane, ki imajo tudi poudarjen ritem pripovedi, vendar takega kot so "Nebesa v robidah" še ne. Dobesedno nas ta ritem ponese v ekstazo, sami postanemo voda, tekoča, deroča, plivkajoča, sunkovita in mirna. Vse je odvisno od tega, kaj se v zgodbi dogaja. In zgodba je navadna, banalna, kar pa vsekakor ne pomeni, da jo pisateljica mojstrsko ne obdela z dobršno mero humorja, rahlo samoironijo in iznajdljivostjo domišljije, ki nemara črpa iz lastnih izkušenj. Vso to množico bliskajočih se romanesknih resničnosti uokviri v enkratno, vrhunsko pripoved, igrivo kot je lahko igriv otrok, naraven, spontan, brez predsodkov. Ki tudi nastopa v tej zgodbi, in ki je pravzaprav tisti, ki odpira ponovni krog skupaj z izkušenim starcem in glavno junakinjo romana Jano. Tako kot reka, ki ima svoj izvir, so tudi zgodbe različnih ljudi postavljene v erotične točke začetka, na točke domačega kraja, doma, znane pokrajine. Zato da bi se na koncu srečali na začetku, ki ni začetek, ampak nadaljevanje odprtega pripovednega kroga. Kot ritem vode, zlivajoče se čez pragove, z neba, v vse smeri, risajoča kroge, pentlje, vzorce nepredvidljivih zgodb, znotraj katerih je tista temeljna, kot znamenje zaklinjajoča, sveta zgodba vode in človeka.
Roman "Nebesa v robidah" Nataše Kramberger odstira nov pisateljski svet, samosvoj in komunikativen, prvinski, neomejen in očiščen šablon trpke slovenske literature in v mnogočem spominja na prozo Olge Tokarczuk ali vsaj na njen roman "Nočna hiša, dnevna hiša", ne v konkretnostih, ampak predvsem v simbolnem pristopu in neki neverjetni toplini in toleranci, ki jo premore zgolj ženska pisava. To vsekakor ne pomeni, da delim dobro literaturo na moško in žensko, res pa je, da je Natašin roman preprosto presežek omejenosti in zamejenosti nekakšne vztrajajoče drže pod dežnikom teže sveta. Njen roman nas prepriča, da je lahko branje užitek na vseh ravneh, od zgodbe do jezika in simbola pripovedi, pri tem pa se lahko hahljamo ob določenih situacijah ali pa nas potegne v globlji, skrivnostnejši razmislek o bivajočih močeh narave, njenem naravnem teku in pasteh, postavljajoč jih človeku, ki se muči skozi vsakdanjosti življenja. Zdi se, da smo na ta način vsi vpeti v skrivnostno bivanje naših nenaključnih srečevanj, ki imajo svoj pomen in svojo za nas nepredvidljivo pot.
|
|