
XXV.  SPOMINSKI KONCERT
  stara  gotska cerkev kartuzije Pleterje, 
  sreda,  25. oktobra 2017, ob 18. uri.
  A MADRE  DE DEUS

 
CAPELLA  CARNIOLA
MARTA MOČNIK PIRC
  /sopran, mandora,  strunski tamburin/
KRISTINA MARTINC / kljunaste flavte
FRANCI KREVH /tolkala/
JANEZ JOCIF / portativ, krumhorn, dude,
  piščali, hurdy  gurdy /umetniški vodja
 
 
Program:
Libre Vermel,
  Montserrat, Katalonija, 1399:
STELLA  SPLENDENS
  O VIRGO  SPLENDENS
  POLORUM
  MARIAM  MATREM
  LOS SET  GOYTS
  CUNCTI  SIMUS CONCANENTES
Cantigas de Santa Maria,
  Alfonso X. »El Sabio«, Španija, 13.  stoletje:
POIS  QUE DOS REIS
  SANTA  MARIA VALED
  EN TODO  TEMPO
  ROSA  DAS ROSAS
  A MADRE  DE DEUS
  MIRAGRES  FREMOSOS
  COMO  PODEN
 
O IZVAJALCIH IN PROGRAMU
MARTA MOČNIK PIRC je  solopetje študirala na Akademiji za glasbo v Ljubljani v razredu prof. Irene  Baar. V času študija je prejela študentsko Prešernovo nagrado. V novembru 2006  je zaključila podiplomski študij na Kraljevem konservatoriju v Haagu na  Nizozemskem, kjer je svoje znanje poglabljala z Barbaro Pearson in Diane  Forlano na oddelku za klasično glasbo ter z Jill Feldman in Michaelom Chanceom  na oddelku za staro glasbo. Nastopala je z Orkestrom Slovenske filharmonije, s  Komornim ansamblom Slovenicum, Simfoničnim orkestrom Akademije za glasbo,  Komornim orkestrom Wiener Academie, Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija, z  Münchenskim simfoničnim orkestrom in Baročnim orkestrom Kraljevega  konservatorija pod vodstvom priznanih domačih in tujih dirigentov. Poučuje  solopetje in vokalno tehniko v Zavodu sv. Stanislava v Ljubljani.
KRISTINA MARTINC je svojo glasbeno pot začela kot  učenka prečne flavte na glasbeni šoli Grosuplje. Leta 2000 se je preusmerila na  igranje kljunaste flavte pri prof. Suzani Žužek Paternost. Pri prof. Mateji  bajt je zaključila šolanje na Srednji glasbeni   in baletni  šoli in na oddelku za  staro glasbo Akademije za glasbo v Ljubljani. Redno se udeležuje poletnih šol  kljunaste flavte in seminarjev stare glasbe. S triom Hymnia je nastopala na  koncertih in festivalih po Sloveniji in tujini. Za študijsko leto 2010/2011 je  z omenjeno zasedbo prejela študentsko Prešernovo nagrado Akademije za glasbo v Ljubljani.  Poučuje kljunasto flavto na nižji stopnji glasbene šole Zavoda sv. Stanislava v  Ljubljani.
JANEZ JOCIF je po končani gimnaziji v Škofji Loki študiral arheologijo na Filozofski  fakulteti v Ljubljani. Glasbeno se je izobraževal na teoretskem oddelku Srednje  glasbene šole in na oddelku za zborovodstvo Pedagoške akademije v Ljubljani.  Kot zborovodja je sodeloval z mnogimi vokalnimi zasedbami med njimi s Komornim  zborom Loka, MePZ Glasbena matica Ljubljana, Slovenskimi kantorji itd. V  zadnjem času se posveča preučevanju izvajalske prakse zgodnje glasbe posebej v  povezavi z upodobitvami glasbenih instrumentov na slovenskih gotskih freskah.  Deluje kot svetovalec za historično glasbo in ples pri Javnem skladu RS za  kulturne dejavnosti.
FRANCI KREVH je diplomiral na oddelku za tolkala na Akademiji za glasbo v Ljubljani  pri prof. Borisu Šurbku. Je redni član različnih zasedb, s katerimi nastopa  doma in v tujini: Orkestra Slovenske filharmonije, tolkalne skupine Slovenski  tolkalni projekt in ansambla za sodobno glasbo MD7. Aktiven je tudi kot pedagog  in facilitator v tolkalnih krogih. Njegov osrednji fokus je namenjen komorni  tolkalni glasbi in tako že vrsto let soustvarja program in delo Slovenskega  tolkalnega projekta. Kot član ansambla STOP je prejemnik nagrade Prešernovega  sklada.
Prvi del koncerta je  posvečen kultu skrivnostne Črne Marije. LIBRE VERMELL, ali  rdeča knjiga, je danes eden najbolj poznanih srednjeveških glasbenih kodeksov.  Nastal je ob koncu 14. stoletja v samostanu na gori Montserrat v Kataloniji. V  njem so med drugim ohranjeni zapisi desetih skladb, ki so se menihom zdele  primerne za izvedbo v cerkvi. Deset zapisanih pesmi obsega repertoar od  gregorjanskega korala, ljudskih enoglasnih pesmi, kanonov, do večglasja v stilu  evropske ars nove. Poleg latinščine najdemo besedila v provansalščini in prve  znane zapise v katalonščini. Zanimivo je, da se na kult t.i. Črne Marije v  Kataloniji in drugod po srednjeveški Evropi navezuje tudi močno plesno  izročilo. To nas povrne v čas, ko so bili glasba, poezija in ples dojemani kot  enotno izrazno sredstvo (njihovo ločevanje zasledimo šele v času renesanse in  baroka). Obenem pa prepoznamo jasne izvorne stične točke tudi s tradicijo  slovenskih t.i. Marijinih vrtcev, ki jih koreologi smatrajo za naše edino avtohtono  plesno izročilo.
Glasbena zbirka, ki jo  danes poznamo pod imenom CANTIGAS DE SANTA MARIA, je nastala v 13.  stoletju v Španiji. Zapisati jo je dal kastilski kralj Alfonso X. imenovan tudi  »el Sabio« – Modri. V njej je zbranih preko 400 pesmi posvečenih devici Mariji  in predstavlja najobsežnejši evropski srednjeveški glasbeni kodeks. Njegova  značilnost je, da brez zadržkov združuje zelo raznovrstne ali bolje rečeno  skoraj vse poznane kulture tedanjega sveta. Alfonsu X. je namreč uspelo  omogočiti miroljubno in ustvarjalno sobivanje treh svetovnih religij:  krščansva, islama in judovstva. Rezultate te kratkotrajne, še danes  neponovljive simbioze, zasledimo tudi v glasbi, kjer se mešajo evropski in  arabski vplivi, posvetna glasba z liturgično, ljudska glasba preprostih ljudi s  sofisticirano glasbo provansalskih trubadurjev. 
 
Dodatne informacije
  
  
    
      | 
    
      | 
    
      
      
        
      
      Janez JOCIF
      
      organizator kulturnega programa in svetovalec za historični ples
      
      JSKD OI Škofja Loka 
      
      T: 04 515 71 60 
      
      M: tel. 041 80 24 24 
        
        E: janez.jocif@jskd.si  |