Rezultati spletnega natečaja Ocean v skodelici
Spletni natečaj Ocean v skodelici, ki smo ga razpisali na Javnem skladu RS za kulturne dejavnosti, je potekal med 5. julijem in 5. septembrom 2020. Naslov Ocean v skodelici smo si zamislili kot prosto priredbo besedne zveze »svet v malem«. Iskali smo likovne upodobitve, ki bi izpostavile detajl, ki bi prikazale pogled od blizu.
Odziv je bil odličen, saj je sodelovalo kar 122 avtorjev in avtoric vseh generacij. Na izziv, ki smo jim ga postavili, so odgovorili z raznovrstnimi motivi in v najrazličnejših tehnikah: poslali so nam fotografije in reprodukcije slik, risb, grafik, tridimenzionalnih objektov, del v keramiki ter del v mešanih, eksperimentalnih tehnikah.
Vsi prispevki so na ogled v spletni galeriji na naši Facebook spletni strani:
https://www.facebook.com/media/set?vanity=JSKD.Likovna.dejavost&set=a.988950828192812
Vsa prispela dela je pregledal strokovni selektor Sašo Vrabič, akad. slikar in vizualni umetnik. Izbral je najbolj izvirna in likovno kakovostna dela, ki so tudi vsebinsko najbolje odgovorila na bistvo natečaja. Podelili smo tri enakovredna priznanja za izvirnost in kakovost s knjižno nagrado, štiri posebne pohvale za izvirnost in kakovost ter 28 pohval za kakovost. Spodaj so podane obrazložitve z navedbo prejemnikov priznanj in pohval.
Priznanje za izvirnost in kakovost s knjižno nagrado prejmejo:
Aleksija Zekić: Pogled od blizu
V delu z naslovom »Pogled od blizu« je upodobljen detajl očesa. Avtorica z naslovom povzema naslov samega natečaja in se že pri tem, verjetno nehote, filozofsko izprašuje o pomenu videnja in vedenja stvari od blizu. V današnjem času, ko tako imenovane »lažne novice« rušijo moralne vrednote plemenitejših človeških namenov, se mnogi sprašujemo, kaj je res in kaj ne ter dvomimo o resničnosti, ki se nam ponuja predvsem iz prirejene, druge, virtualne resničnosti. Realistično upodobljena risba očesa, ki je narejena v tehniki akvarelnih barvic, tako smiselno sledi dani temi natečaja in se dotika širših pojmovnih vidikov vizualne umetnosti ter življenja nasploh. Avtorica uporablja tehniko, ki omogoča kombinacijo mehkega, prelivajočega akvarela ter trše risbe, ki s svojim značajem ustvarja kontrast. Detajl je narisan natančno, skoraj s fotografsko natančnostjo, s poudarkom na detajlih, dobro ustvarjenim odsevom svetlobe iz zunanjega sveta, v katerega zre upodobljeno oko. S črno suho barvico narisane obrvi in trepalnice ter zenica sta kot kontrast mehki koži, kar samo poudarja morebitno pojmovno branje dela, hkrati pa deluje vizualno prepričljivo.
Enes Pivač: Odsev
Med mnogimi zelo dobrimi fotografskimi prispevki, ki so prispeli na natečaj, fotografija z naslovom »Odsev« še prav posebej izstopa, saj združuje makro fotografijo, ki pogled usmerja v bližino cvetov, kapljice na njih pa služijo kot zrcalo. Kapljice, ki so mnogim fotografinjam in fotografom nenehen izziv, v tem primeru lepo služijo kot opisovanje odseva širšega prostora, tistega, ki gledalcu ostaja skrit, ki je za nami, za kamero, za pogledom fotografa. Svet v kapljici deluje kot pogled skozi objektiv ribjega očesa, kot stransko ogledalo v avtu, kjer nas že nalepka na nekaterih modelih opozarja, da so stvari videti manjše, kot so v resnici. Tukaj je pogled od blizu tisti, na katerega smo osredotočeni In svet zunaj je manjši, a vseeno zelo dobro viden in prisoten, kot da bi nas prizor pomanjšanih dreves v daljavi opozarjal na širši pogled. Morda nostalgično opozarja na naš dom in korenine ali celo vzbuja širša ekološka vprašanja, kjer je vsak majhen delček spremembe, vsak kalček, lahko del velike celote, ki botruje času ter človeškemu poseganju v naravo.
Judita Rajnar Prosen: Vrba
Judita Rajnar Prosen se predstavlja v tehniki svinčnika na papirju. Na nagrajeni risbi z naslovom »Vrba« je upodobljen detajl drevesa. Z detajlno risbo, kontrastno upodobitvijo razvejanega in zgubanega debla, je avtorici z izvrstno tehnično veščino in kompozicijo uspelo zajeti bistvo natečaja, ki se posveča pogledu od blizu. Pravzaprav nas gledalce vabi še bližje, kot da bi nas linije grafita in črnina skrite dupline v deblu počasi srkala v morebitni domišljijski svet znane knjižne junakinje Alice iz čudežne dežele. Vse razlike v odlično narisanih strukturah lesa kar vabijo k dejanskemu dotiku in bolj natančnemu opazovanju. Z različnimi vzorci, strukturami upodobljenega lubja, ter igrivimi in domiselno kadriranimi, odrezanimi vejami, ki se na določenih mestih prekrivajo in dodajajo dodatno iluzijo prostora, je avtorica uspela ustvariti dodelano in dinamično likovno delo. Največja vrlina avtorice je občutek za detajl. S filigransko natančnostjo je spretno upodobila strukturo lesa, do katerega ima očitno prav poseben odnos.
Posebno pohvalo za izvirnost in kakovost prejmejo:
Danijel Ferlinc-Danny, ki je v delu »Čaj za dva« v tehniki akrila na platnu s ploskovitimi in minimalizirani nanosi ustvaril realistično tihožitje doma, ki v obdobju karantene zaradi koronavirusa dobiva nov pomen.
Majda Oblak za delo v keramiki »Skodelica iz oceana«. Gre za avtorsko, skoraj mistično umetniško kompozicijo, ki kar kliče po japonski tradiciji kintsugi, kjer vsak zlomljen košček skrbno zlepijo nazaj na svoje mesto uporabne keramike.
Mateja Gačnik, ki nas v delu »Za železno zaveso« v fotografiji prizora vrelega lonca, napolnjenega z rdečo peso, duhovito opozarja na znano in pomenljivo besedilo pesmi punk skupine Pankrti v povezavi s trenutnimi negotovimi časi.
Saša Kovač, mlada avtorica, ki je v tehniki svinčnika/kemičnega svinčnika za svoj pogled od blizu tehnično dovršeno ustvarila vejico potonik.
Pohvalo za kakovost prejmejo: