|
|
|
DRAMA ZA KRKO, izzivi dramskih besedil - Literarna šola JSKD 2019 |
|
|
JSKD RS in revija Mentor v sodelovanju z območno izpostavo Novo mesto |
|
|
Novo mesto, Kulturni center Janeza Trdine |
|
|
od četrtka do sobote, 29. do 31. avgusta 2019 |
|
|
Kim Komljanec, Tamara Matevc, Draga Potočnjak, Simona Semenič |
|
|
60,00 € (kotizacija za delavnico, plačljiva po predračunu do začetka šole)
Udeleženci sami poravnajo stroške dveh nočitev in kosil. |
|
|
12 do največ 15 udeležencev! |
|
|
zaključen |
VSEBINA
O besedilih, temah in motivih, karakterjih, premem govoru, zapletu, odrskih opombah, blokadi, času in prostoru, o začetkih in koncih, naslovu ter komunikaciji z gledališči … se bomo pogovarjali na letošnji literarni šoli v Novem mestu.
S štirimi različnimi mentoricami oz. avtoricami priznanih, nagrajevanih ter uprizarjanih slovenskih dramskih besedil bomo spoznavali različne načine pisanja, od vaj za pisanje do osnutkov dramskih besedil. Pokukali bomo h klasičnim dramskim besedilom, dramski zgradbi in h konfliktom ter se soočili s sodobno slovensko dramsko literaturo. Ravnovesje branja, dramskega razmisleka in načrta, pisanja in pogovora nas bo pripeljalo do avtentičnih zamisli in idej, z delom in ustvarjanjem pa v bližino ter v osrčje dramskih prizorov. V udobnih oblačilih, prijetnem ambientu s pogledom na smaragdno Krko bomo stvari »zapletali« in »odpletali« ter pustili domišljiji prosto pot.
Literarna šola 2019 je namenjena odraslim udeležencem (od 18. leta naprej), ki jih zanima literarno ustvarjanje dramskih besedil in bi ga radi še poglobili: dramatikom, pesnikom in pisateljem, pedagogom, mentorjem, literarnim ustvarjalcem, učiteljem, vzgojiteljem, profesorjem, vodjem literarnih skupin, pravljičarjem, knjižničarjem, igralcem, dramaturgom, režiserjem …
O MENTORICAH
|
mag. Kim Komljanec (1978, Ljubljana) je dramatičarka, dramaturginja in lektorica, gledališka režiserka, in pedagoginja. Občasno tudi igralka. Po diplomi iz francoskega jezika in književnosti ter slovenskega jezika in književnosti na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani, je Kim magistrirala iz pisanja besedil in dramaturgije na Univerzi v Exetru v Združenem kraljestvu. Izobraževanje je kasneje nadaljevala v Londonu pri Book, Music and Lyrics, ki ga v sodelovanju z Mercury Music vodi David James. Tam se je izšolala v pisanju libreta za muzikal. Urila se je tudi v prestižnem londonskem gledališču Royal Court, kjer je sodelovala na mednarodni rezidenci za dramske pisce. Njena številna dramska besedila so bila uprizorjena v slovenskih repertoarnih, neodvisnih in ljubiteljskih gledališčih, druga so doživela uprizoritve v Združenem kraljestvu in Združenih državah Amerike. Njene radijske igre so posneli in predvajali na Radiu Slovenija in Radiu Trst (RAI), njeno pisanje pa obsega tudi scenarije za televizijske nadaljevanke in nekaj malega za film. Kim piše dramska besedila v slovenskem in angleškem jeziku, saj je po magistrskem študiju še več let živela v Združenem kraljestvu. Tam je med drugim vodila podružnico šole Theatretrain, ene največjih britanskih gledaliških šol za otroke. Kasneje je v Cambridgeu delala kot umetniška vodja foruma dramatikov WRiTEON. Je članica več mednarodnih mrež dramatikov in gledaliških ustvarjalcev, npr. Eurodram in The Fence, s katerimi sodeluje kot avtorica besedil, dramaturginja, režiserka in pedagoginja.
Foto: David Modic |
|
|
|
Tamara Matevc (1972, Ljubljana). Odraščala v Tolminu, poletne počitnice preživljala v Prekmurju. Diplomirana literarna komparativistka in filozofinja. Dramatičarka, prozaistka, pesnica. Ob Samu M. Strelcu in Gregorju Matevcu ustanoviteljica, avtorica in vodja slovenskega gledališkega portala SiGledal, ki je zaživel 8. februarja 2007. Živi na Vrhniki z možem, dvema otrokoma in psom. Napisala je več odmevnih in uprizarjanih avtorskih dramskih besedil.
Več: http://sigledal.org/geslo/Tamara_Matevc
Foto: Nuša Košar |
|
|
|
Draga Potočnjak (1958, Prelog), dramska igralka in pisateljica, gledališka pedagoginja in terapevtka. Zaposlena v Slovenskem mladinskem gledališču, v 80-tih je delovala tudi v gledališčih nekdanje Jugoslavije. Takrat je ustvarila tudi nekaj glavnih in kasneje nekaj vidnih filmskih vlog. Je avtorica več kot desetine igranih dramskih besedil in približno dvajset posnetih radijskih iger. Njena dramska besedila so bila igrana doma (SNG Drama Ljubljana, MGL in SMG Ljubljana, CD, LGL, Miniteater …) in na tujem. Prevedena so izšla v knjižni obliki v UK, ZDA, Rusiji, na Češkem, Poljskem, v Makedoniji, Švici … Doma pa med drugim v knjigi Drame (Za naše mlade dame, Hrup, ki ga povzročajo živali, je neznosen, Alisa Alica, Kalea, Metuljev ples). Piše tudi po naročilu: Kekec, Che Guevara, Eurotrans, Do konca sveta, L’ ešandrija Embarked, Srce na dlani, Vsi junaki zbrani ... Kritiki jo označujejo kot angažirano dramsko avtorico, ki navidezno realistično pisavo prepleta s poetičnimi sekvencami in elementi absurda. Je avtorica zelo odmevne dokumentarne proze o osamosvojitveni vojni z naslovom Skrito povelje. Prejemnica Grumove in Župančičeve nagrade, nagrade Unbekante Nachbarn, Graz Kulturna prestolnice Evrope 2003, nagrade Sveta Evrope za Projekt Pregnanci in nagrade za Dobre ljudi. Od 1992 do 1996 je vodila gledališko skupino mladih bosanskih pregnancev Nepopravljivi optimisti. Leta 2020 se kot avtorica spet vrača na oder MGL.
Foto: B. Praznik |
|
|
|
|
|
Simona Semenič (1975, Postojna), dramatičarka in performerka. Na AGRFT je diplomirala na smeri dramaturgija. Simona je dobitnica treh Grumovih nagrad in sicer za besedila 5fantkov.si (2008), 24ur (2006) in Sedem kuharic, štirje soldati in tri Sofije (2014), besedili 1981 (2013) in to jabolko, zlato (2016) pa sta bili za isto nagrado nominirani. Njena besedila so prevedena v dvanajst jezikov in uprizorjena v več evropskih državah, v ZDA in tudi na Bližnjem vzhodu, v nekaterih državah tudi objavljena. Uprizoritve njenih besedil so prejele več nagrad tako v Sloveniji kot tudi v tujini. Med ostalimi njenimi dramskimi deli so Nisi pozabila, samo ne spomniš se več (2007), Gostija (2010), Vsega je kriv Boško Buha (2011), Prilika o vladarju in modrosti ali Medtem ko skoraj rečem še (2011) in Mi, evropski mrliči (2015). Simona tudi piše, režira in nastopa v avtobiografskih performansih, kot so 9 lahkih komadov (2007, z umetniško skupino Preglej), Jaz, žrtev. (2007), Še me dej (2009), 43 srečnih koncev (2010, z umetniško skupino Preglej), Kapelj in Semenič v sestavljanju (2012, z Barbaro Kapelj), Semenič in Bulc naprodaj (2013, z Maretom Bulcem) in Drugič (2014). S svojimi performansi je gostovala na številnih festivalih tako doma kot v tujini. Režirala je dve predstavi in sicer adaptacijo Večna medikacija (Mesto žensk, 2006) in Hura, Nosferatu (SNG Nova Gorica in SMG, 2015). Simona je od nastanka leta 2005 do leta 2013 vodila iniciativo Preglej, od leta 2007 do leta 2010 je vodila društvo Gledališče Glej, od leta 2006 pa vodi tudi Kulturno društvo Integrali. Izkušnje ima tudi z vodenjem delavnic dramskega pisanja, saj je v zadnjih desetih letih vodila veliko število delavnic tako doma kot tudi v tujini.
Več: https://www.simonasemenic.com/
Foto: Nada Žgank |
POTEK IN TRAJANJE ŠOLE
PREDVIDENI TERMINI DELAVNIC
in KULTURNI SPREMLJEVALNI PROGRAM*:
Novo mesto, Kulturni center Janeza Trdine, Novi trg 5, 8000 Novo mesto
četrtek, 29. avgust 2019, 15.00-19.00
Naslov delavnice: PIŠIMO, DRAMSKO!
Mentorica: Kim Komljanec
Kratka vsebina: Dramsko pisanje ima nešteto različnih pojavnih oblik in seveda še več tem in vsebin. Izhodišče uvodne delavnice pod vodstvom Kim Komljanec so osnovni elementi drame, kakor jih definira Aristotel, ki pa jih bodo udeleženci s pomočjo različnih praktičnih vaj in nalog interpretirali in preizpraševali po svoje. Obvezna oprema za delavnico je: sproščena domišljija, pisalo in zvezek (oziroma elektronski ekvivalent). Tekom delavnice bomo napisana besedila (odvisno od števila udeležencev ne nujno vseh) tudi prebrali, zato ne pozabite doma svojih igralskih glasov, analitičnih ušes in konstruktivnih besednjakov.
* Spremljevalni program na Glavnem trgu v atriju knjigarne, kavarne Goga in pred Gogo:
29. 8. 2019, 20.00, novo mesto short – pripovedovalski večer z gosti na temo pohlepa
petek, 30. avgust 2019, ob 9.00-13.00
Naslov: ŽIV DIALOG
Mentorica: Draga Potočnjak
Kratka vsebina: Glede na to, da je dialog osnovno sredstvo dramatike, se zdi beseda njen najpomembnejši in tako rekoč neodtujljivi del. Pa je res? In zakaj ne? Kaj vse mora dramatik vedeti in prej raziskati, preden lahko njegov dramski lik spregovori v živem in prepričljivem dialogu? In kaj sploh je drama? Kaj vse je lahko njena vsebina? Kje jo iskati? Od kod zajemati? Vemo, da je konflikt osnova vsega, kar je dramsko in dramatično, torej osnova vsega, kar se na odru zgodi. In vendar se velikokrat izkaže, da med pisanjem to zanemarimo. Vse prevečkrat se nam zgodi, da nas dialog »odnese«; kot da pri iskanju načinov izrekanja posameznih oseb, pozabljamo na osnovne razloge, na vzroke izrekanja, akcije, poteka dejanja … Pisanje drame je matematika. Dialog enega nenehno odzvanja in se preslikava v drugih in drugje. Najhuje pa je, kadar avtorji, največkrat se to zgodi pri začetnikih ali avtorjih, ki premalo obvladajo medij gledališča, v dialog zapisujejo/mo informacije o osebah in dejanju. Ko se to zgodi postane drama mrtva, dogajanje na odru pa polno nesporazumov. Kaj je torej pravi in živi dialog? Kako ga doseči? Kaj je tisto, kar dela dramo živo, resnično in prepričljivo? Je to res predvsem dober, torej zanimiv dramski lik? Kako ga najti? Kje iskati? Si lahko dramatik za svoj glavni lik izbere tudi (na videz) najbolj običajno smrtnico ali smrtnika? Seveda, a bog ne daj, da bi na odru eden ali drugi ali kdor koli deloval dolgočasno in brez vsebine. Vse, kar se na odru zgodi, mora biti predvsem zanimivo! Avtor mora vse, kar se zgodi zelo natančno videti ter čim več o vsem vedeti in predvideti. To je za ustvarjanje dobre drame nujno! Čim bolj natančen bo avtor v svojem hotenju in pri pisanju, tem lažje ga bodo drugi brali in (režiserji) interpretirali. Avtorica-mentorica se je (do določene mere) pripravljena prilagoditi tu navedenim vprašanjem in najti tiste, ki bodo najbolj zanimala slušateljice in slušatelje delavnice dramskega pisanja.
petek, 30. 8.. 2019, ob 15.00-19.00
Naslov: konflikt v različnih segmentih dramskega besedila
Mentorica: Simona Semenič
Kratka vsebina: Ob razmišljanju o tem, kaj je dramsko oziroma dramatika, skorajda neizogibno pomislimo na konflikt. Konflikt pa ni nujno samo nasprotje med enim in drugim dramskim likom ali v dramskem liku samem, nasprotja v dramski pisavi lahko iščemo tudi v jeziku, formi dramskega besedila, avtoričinem/avtorjevem osebnem zastavku, žanru itd. Na delavnici bomo raziskovali možnosti konflikta, nasprotja, razlik v dramskih besedilih.
* Spremljevalni program na Glavnem trgu v atriju knjigarne, kavarne Goga in pred Gogo:
20.00, podelitev nagrade novo mesto short in koncert
sobota, 3 1.8. 2019
*Spremljevalni program na Glavnem trgu v atriju knjigarne, kavarne Goga in pred Gogo:
10.00, novo mesto short, zajtrk z nagrajencem / nagrajenko
13.00-17.00
Naslov: Hvala bogu za blokade, zastoje in za vse notranje odpore
Mentorica: Tamara Matevc
Kratka vsebina: Na delavnici se bomo posvetili različnim vidikom in zakonitostim ustvarjalnega procesa, še zlasti vsem dobro poznanim ustvarjalnim blokadam, zastojem in notranjim odporom. Zanimalo nas bo, kaj dobrega lahko potegnemo iz vseh tistih groznih in neskončno dolgih momentov, ko ne gre in ko je lažje pospraviti celo stanovanje in se aktivirati na tisoč drugih področjih kot pa napisati eno samo repliko. Spoznali bomo nekaj orodij in strategij, s pomočjo katerih lahko pristopimo k odporu, ga nežno zrahljamo in se nahranimo z biserom, ki se skriva pod njegovo na videz trdo lupino.
ROK PRIJAVE IN PLAČILO
Rok prijave: zaključen (oz. do zapolnitve mest).
Izpolnjeno e-prijavnico na naslednji povezavi:
oddajte najkasneje do zgoraj navedenega datuma.
Po prijavi Vam bomo poslali predračun.
Prijava je potrjena po plačanem predračunu. Prijavi priložite kratek opis vaše literarne ustvarjalnosti!
STROŠKI
Šolnina za literarno šolo (vse tri dni) znaša 60,00 €. Sklad bo po prejemu prijavnice poslal udeležencem predračun s položnico. Šolnino je treba poravnati pred začetkom šole. Prijavnica je nepreklicna, šolnino povrnemo le na podlagi zdravniškega spričevala. Vsak udeleženec bo prejel potrdilo o sodelovanju na literarni šoli (s točkami za napredovanje).
BIVANJE IN PREHRANA
Bivanje (nočitev z zajtrkom) je možno po lastni izbiri ali v Hostlu Situla, Dilančeva ulica 1, 8000 Novo mesto, kjer smo za udeležence šole rezervirali nekaj nastanitev. Več na: http://nova.situla.si/
Cene so ugodne:
- za nočitev z zajtrkom v šestposteljni sobi: 15,5 €/osebo (ena soba),
- za nočitev z zajtrkom v štiriposteljni sobi: 21 €/osebo (ena soba),
- za nočitev z zajtrkom v dvoposteljni sobi: 24 €/osebo (dve sobi).
Za vsakega posameznika je še doplačilo 2,50 € turistična taksa/oseba (dve nočitvi) ter po dogovoru 10,00 € kosilo/oseba (kosilo v petek in v soboto) .
Po potrjeni prijavi za literarno šolo in z izborom nočitve morate udeleženci rezervirati sobo ter strošek za nočitvi poravnati do ponedeljka, 12. avgusta 2019. Drugače rezervacija ne bo veljavna.
Za večerji in večerni kulturni program bomo poskrbeli skupaj z območno izpostavo JSKD Novo mesto.
Informacije in prijave
Barbara Rigler
literarna dejavnost JSKD in odgovorna urednica revije Mentor
T: 01/24-10-516, 051/675-238
E: mentor@jskd.si
Klavdija Kotar
vodja območne izpostave JSKD Novo mesto
T: 07 393 03 80
E: oi.novo.mesto@jskd.si
Janez Badovinac
Hostel Situla
T: 051/642-644
E: situla@situla.si
|
|