Festivali
Srečanje lutkovnih in otroških gledaliških skupin Slovenije 2009
Ljubljana, 26. - 28. maj 2009
SVET GLEDALIŠKE DOMIŠLJIJE
Najprej čestitke vsem, ki ste sodelovali v otroški gledališki produkciji v letu 2009. Izbrane predstave v sebi nosijo delček vseh predstav, ki so bile prikazane na regijskih srečanjih. V veselje mi je bilo opazovati mlade igralce, njihovo radost, vznemirjenje, živost in svobodo, ki so jasno pričale o enkratnosti odrskega nastopa.Vse to kaže na zdravo ustvarjalnost, ki je pogoj za uprizoritveno umetnost.
Predstave, ki so v sebi nosile vse našteto, kažejo na medsebojno spoštovanje in zaupanje, ki vlada med malimi ustvarjalci in režiserjem (mentorjem), ko enakovredno - z bogatenjem drug drugega - vstopata v širni svet gledališke domišljije in tako ustvarita izvirni izraz predstave obogatene z resničnim otroškim občutenjem in razumevanjem sveta.
Na regijskih srečanjih sem si ogledala nekaj manj kot sedemdeset predstav. Državno srečanje pa je sestavljanka različnih gledaliških estetik in zvrsti celotne produkcije.
In kaj je vodilo moj izbor?
Natančna dramaturška razčlemba, ki enostavno izpostavi in udejani dramski trikotnik predstave (njen zaplet, vrh, razplet) in s tem ustvarja odlične pogoje za igro. Taka predstava nosi jasno sporočilo, z igralci, ki vsak hip vedo, zakaj so potrebni na odru in ritem, ki publiko drži v napetosti. Vse to predstavi daje živost, ki z neverjetno lahkoto prehaja iz odra v parter in ustvarja skupno gledališko čarovnijo.
Drugo, kar me je vodilo v izboru je celovita podoba predstave. Vključuje kostumografijo, scenografijo, glasbo, koreografijo (če je v predstavi) in celotno mizanscensko postavitev. Stremela sem k sožitju vseh teh elementov, ki s svojo močjo in pravim (veščim) načinom uporabe pomagajo pri razumevanju in ekskluzivnosti celote. Služijo igralcu, kot pripomoček k večji prepričljivosti, mu enostavno pomagajo ustvarjati odrsko resničnost.
Tretje vodilo pa je bila primernost izbranega besedila in obvladovanje odrskega govora. Za naravno interpretacijo dramskega besedila je nujno potrebno njegovo razumevanje. Posledica tega je prepričljivost, smiselnost, samozavest in jasno podajanje odrske besede. Izkustveno razumevanje problematike dramske predloge pa prikliče tudi prava čustva, ki jih dana vloga zahteva. V logični pripovedi temeljita jasna in glasna izreka ter sproščen tok besed. Samo če je govorjena beseda dovolj glasna, usmerjena in razločno povedana zagotavlja nemoteno in nujno komunikacijo med samimi igralci na odru in gledalcem. Jasna izreka je tudi pogoj za interpretovo doživljanje moči in posledičnosti izgovorjene besede.
Vse zgoraj našteto je skoraj nemogoče narediti v okvirih, ki jih za gledališko dejavnost v šolah predpisuje šolski sistem: 35 krat 45 minut. Izbrane skupine so ta okvir odločno presegle. V dobri odrski predstavi se namreč zelo ubrano prepletajo vse umetnostne zvrsti, zato je gledališka dejavnost organizacijsko zelo zahtevna. Nujni so trije mentorji, minimalno vsaj dva. Gre za timsko delo, kjer je nadarjen mali igralec toliko boljši, kolikor so nadarjeni mentorji in soigralci, ki ga obkrožajo. Tudi ni slučaj, da se predstave zgodijo v dvoranah na gledališkem odru (dvignjen in osvetljen) in se uresničujejo med publiko, ki jih spremlja v parterju (v temi). Svetloba oz. tema zagotavljata (sugerirata) potrebno zbranost na obeh straneh - na odru med igralci in v parterju med publiko. Le tak oder omogoča popolno iluzijo gledališkega dogajanja.
Simona Zorc Ramovš, državna selektorica Srečanja otroških gledaliških skupin Slovenije
|