LITERATURA / NATEČAJI / ROŠEVI DNEVI

 

Natečaj revije Mentor in JSKD
ZA NAJBOLJŠA LITERARNA GLASILA, LITERARNE ZBORNIKE ter LEPOSLOVNE KNJIGE S PRISPEVKI OSNOVNOŠOLSKIH in SREDNJEŠOLSKIH AVTORJEV
v okviru 38. ROŠEVIH DNEVOV 2025

Obvestilo komisije o šolskih glasil v okviru srečanja Roševi dnevi 2025

Na naslov Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti je ob letošnjem razpisu za najboljša osnovnošolska in srednješolska literarna glasila do roka prispelo »le« 14 različnih publikacij, ki jih je prispevalo prav toliko šol. Osem glasil smo prejeli z osnovnih šol, šest pa iz srednjih šol oz. gimnazij.

Strokovno komisijo smo tvorili dr. David Bedrač, pesnik, literarni mentor in slovenist, Miha Mohor, slovenist, soavtor osnovnošolskih učbenikov ter avtor priročnika Glasovi mladih, ter Barbara Rigler, svetovalka JSKD za literarno dejavnost  ter odgovorna urednica revije Mentor. V ponedeljek, 3. marca 2025, se je komisija sestala preko ZOOM-a, pregledala vsa prispela šolska glasila ter ugotovila, da prav vsa glasila ustrezajo kriterijem ter izkazujejo izredno mentorsko delo z mladimi, odslikavajo prepoznavne uredniške smernice, spodbujajo samostojno ustvarjalnost mladih ter jih navdušujejo pri objavah v šolskih literarnih publikacijah, kar je osnovni pogoj za rast in razvoj na literarnem področju.

Komisija je nato po ogledu vseh glasil še v živo -  tudi vsakega posebej - sklenila, da letos nagradimo vsa glasila (žal kakovosti ne moremo meriti, kot v športu po centimetrih in sekundah) ter opozorimo šole in šolska literarna uredništva na nujnost izdajanja šolskih literarnih glasil z okroglo mizo z naslovom Zakaj je pomembno objavljati v šolskih literarnih publikacijah in zakaj v literarnih revijah? 

Okrogla miza bo potekala v okviru 38. državnega srečanja Roševi dnevi 2025, in sicer v sredo, 2. aprila 2025, ob 15. uri v veliki predavalnici OŠ Frana Roša v Celju. Sodelovali bodo: dr. Zoran Pevec, Ivo Stropnik, Tatjana Vidmar, Barbara Rigler ter prisotni uredniki ter mentorji glasil. Razstavi prispelih šolskih literarnih publikacij bomo imeli v šolskih prostorih in v Osrednji knjižnici Celje, kjer bo odprtje 17. razstave najboljših šolskih literarnih glasil potekalo z  branjem avtorskih besedil osnovnošolcev in srednješolcev. Uredništva bomo s priznanji in knjižnimi nagradami javno počastili v okviru finalne prireditve Roševi dnevi 2025 v Glasbeni šoli Celje ob 17. uri.

Okrogla miza bo tudi priložnost, da nam kratko predstavite svoje težave in zadrege pri izdajanju glasil, kakšno pomoč in podporo bi si v prihodnje želeli s strani državnih inštitucij, predvsem Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti, kako bi se še bolje povezovali pri spodbudah mladih pri literarnem ustvarjanju, ter predvsem, kako opolnomočiti mentorje in urednike pri izvajanju obšolskih literarnih in  ustvarjalnih aktivnosti. Vaše pobude in pripombe nam prosim posredujte do petka, 28. marca 2025, na e-naslov: mentor@jskd.si. Vse prispele komentarje bomo skrbno prebrali in jih vključili v sklepne misli okrogle mize na Roševih dnevih.

Utemeljitve k prispelim glasilom sta zapisala člana komisije, in sicer:
za osnovne šole prof. Miha Mohor,
za srednje šole pa dr. David Bedrač.

Obema se zahvaljujemo za njun dragocen in strokoven prispevek pri iskanju kvalitetnih praks v šolah.

Barbara Rigler,
svetovalka za literarno dejavnost JSKD in odgovorna urednica revije Mentor


OSNOVNOŠOLSKA LITERARNA GLASILA

Na naslov Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti je ob letošnjem razpisu za najboljša osnovnošolska in srednješolska literarna glasila do roka prispelo 8 različnih publikacij (od tega 3 v spletni verziji) s 7 osnovnih šol in centra za komunikacijo, sluh in govor.
Letošnja bera listov je zelo kakovostna in vsi zaslužijo pohvale. Odlikujejo se z jasnimi uredniškimi koncepti, za njihovimi stranmi pa često razbiramo pozitivne vplive kvalitetnega pouka, delavnic ustvarjalnega pisanja in raznovrstnih projektnih in tematskih nalog. Kljub širjenju tematik spisja in boljšega obvladovanja besedilnih vrst pa še vedno ohranjajo najdragocenejše: pristen otroški izraz.

 

šolska glasila 2025

HAIKU SLOVENIJA 2024 "DRUŽINA"
Mentorici: Mojca Lipužič Moravec (lit.), Ana Koren (lik.);
OŠ Cerkno
Utemeljitev: Tradicija šolskega glasila na OŠ Cerkno je bogata, saj ga pod imenom Mlada rast izdajajo že dobrih šest desetletij in so za njegovo kakovost prejeli že številna priznanja. Pesniški almanah  osemdesetih haikujev zajema nagrajene in izbrane haikuje, ki so jih na tej šoli zbrali v okviru 18. mednarodnega tekmovanja v pisanju otroške haiku poezije, ki poteka v okviru JAL Fundacije na Japonskem. Projekt je odličen primer poučevanja književnosti s spodbujanjem otroške ustvarjalnosti in medšolskega sodelovanja, saj so v publikacijo vključene presežne pesniške stvaritve osnovnošolcev iz vse Slovenije. Publikacija je bogato ilustrirana z izvirnimi ilustracijami učencev izšla v 300 izvodih.

šolska glasila 2025


OH, KAKO LEP JE TA SVET – spletna verzija
Mentorice: Mihaela Dorner (lit.), Urška Klinc (obl.), Janja Tomažič (lik.);
OŠ Franca Rozmana - Staneta Maribor
Utemeljitev: Oh, kako lep je ta svet je literarno-likovni šolski zbornik, objavljen na spletu. Z njim so na OŠ Franca Rozmana - Staneta Maribor zaokrožili pestre pedagoške dejavnosti, s katerimi so posvečali še več pozornosti ohranjanju duševnega zdravja, svojega in drugih. Učitelji so mlade usmerjali v razmislek in pisanje o občutjih, odnosih z drugimi (prijatelji, 'sovražniki', starejšimi, sorodniki, sosedi …), postavljanju meja, stvareh, ki jih veselijo ali pomirjajo, lastnostih, ki jih imajo radi, glasbi, ki jih sprosti, itd. Prevladujejo pesmi, ki se prepletajo s spisi, v katerih otroci izpovedujejo svoja občutja in  razmišljanja, z domišljijskimi in doživljajskimi sestavki in kritičnimi refleksijami ob prebiranju knjig. Kakovostno še močnejša je likovna plat zbornika, saj se ob besedilih vrstijo risbe, grafike, lepljenke, posnetki skulptur ipd. Lahko se strinjamo z likovno mentorico Janjo Tomažič, ki je zapisala: »Dobrega opazovalca ob ogledu likovnih del prvotni občutek pristnega otroškega 'veselja do življenja' in iskrenost likovnega sporočila tudi globlje nagovarjajo.«

šolska glasila 2025


PORTOROŠKE RIBICE
Mentorji: Vesna Lešnik Baruca (lit.,) Sanja Tošić in Vasko Vidmar (lik.),
Avtorica naslovnice: Lana Markežič
Center za komunikacijo, sluh in govor Portorož
Utemeljitev: V tokratnih Portoroških ribicah se najde nekaj šaljivih zgodb, razmišljanj učencev zadnjih treh razredov o svojih dosežkih pa tudi o miru in prijateljstvu, veliko domišljijskih zapisov na motive iz prebrane literature, pravljic, parodij in fantastičnih pripovedi, a tudi recept in potopis ne manjkata. Bralec se lahko potopi v motivno in oblikovno pestre pesmi, v stripe in v prave likovne umetnine. Ta portoroški list znova dokazuje, da je pri kulturni vzgoji tega centra v ospredju kriterij izvirnega otrokovega literarnega poskusa, saj uspešno mentorsko delo izhaja predvsem iz otrokove avtentičnosti in je posredno.

šolska glasila 2025


MOČ BESED – ŠOLSKO GLASILO OB DNEVU ŠOLE
Mentorici: Simona Jerčič Pšeničnik, Ana Triller (lit.), Igor Vitrih (lik.);
OŠ Neznanih talcev Dravograd
Utemeljitev: V glasilu Moč besed, ki je izšlo ob praznovanju 40. obletnice dravograjske osnovne šole, so se otroci »spogledovali z močjo besed«. V njem so učenci od 1. do 9. razreda razvrstili svoje najboljše pisanje in ga likovno nadgradili. Razmišljali so o jeziku, s katerim lahko osrečujemo, a tudi ranimo, in ob tem tudi o medsebojnih odnosih. Preproste refleksije so nadgradili z doživljajskimi spisi, pesmimi, lepljenkami po Kosovelovem vzoru, s stripom, zapisi spominov babic in dedkov in besedili v narečju kot delu nesnovne kulturne dediščine. Poseben pomen tega tematsko urejenega glasila je, da so mentorji spodbudili k sodelovanju večino otrok na šoli. Tako je vsak izmed njih lahko rekel, da je to resnično tudi njegov list.

šolska glasila 2025


SPLET LITERARNIH BISEROV – spletna verzija
mentorica Branka Đaković; 
OŠ Šmarje pri Jelšah
Utemeljitev: Splet literarnih biserov je šolsko literarno glasilo, ki združuje ustvarjalne prispevke v obliki pesmi, zgodb in drugih literarnih poskusov učencev OŠ Šmarje pri Jelšah. Mentorica ga predstavlja takole: »Vsak zapis odseva domišljijo, čustva in razmišljanja. To izkazuje ljubezen do pisane besede, ustvarjalno izražanje in kritično mišljenje ter ponuja prostor za deljenje literarnih talentov. Namenjeno je vsem, ki cenijo moč besed in uživajo v literarnem ustvarjanju.« Tako na spletu lahko prebiramo izbrane pesmi, poslane na razpis v spomin E. Peroci, poustvarjene verze ob prebiranju O. Župančiča, pesmi na teme šole, domovine in ljubezni, najmlajši pa nas razveselijo s pravljicami.

šolska glasila 2025


SamoRASTniki – KJE SE KUPI PRIJATELJSTVO?
Mentorici: Mojca Andrej, Marija Podstenšek (lit.);
OŠ Prežihovega Voranca Maribor
Utemeljitev: SamoRASTniki so že večkrat pohvaljeni in nagrajeni literarni list, saj vedno znova kaže na kakovostno mentorsko delo z mladimi. Najnovejši Mariborski šolski literarni zbornik iz OŠ Prežihovega Voranca nosi podnaslov Glasilo ustvarjalnosti učenk in učencev. V njem se prepletajo vsebinsko in zvrstno pestri otroški literarni prispevki učencev od 1. do 9. razreda; tokrat razmišljajo o vrednotah: prijateljstvu, svobodi, naravi, miru, ljubezni in zaupanju. Poigravajo se z literarnimi zvrstmi, pišejo  vse od duhovitih pesmic pa do poskusov izpovedne in refleksivne lirike, lotijo se pripovedke, črtico predelajo v dnevniške zapise, s pomočjo računalnika oblikujejo stripe, vse skupaj pa zaokrožijo s fotografijami vseh razredov.

šolska glasila 2025


VREMŠČICA
mentorica Alenka Tomazin (lit.);
OŠ dr. Bogomirja Magajne Divača
Utemeljitev: Vremščica je že dolga leta dober primer pregledno in živahno urejenega lista, čigar uredniki in sodelavci ob mentoričini opori dobro obvladujejo sodobne novinarske zvrsti in se občasno lotevajo tudi pisanja z literarno ambicijo. Tokrat je osrednja tema rek »lepa beseda lepo mesto najde«. Učenci so razmišljali, kaj ta rek pomeni, in ustvarili pesmi, krajše zgodbe, slike. Najmlajši so pripravili slovar besed, ki so za njih lepe, malo starejši so razmišljali o besedah, ki vzbudijo prijetne občutke ali nas prizadenejo, devetošolci pa so raziskali zgodovinsko močne besede. Pokazali so, da se znajo lotiti ankete in jo računalniško obdelati, da napišejo dober intervju, sestavijo rebuse in križanke, nekaj prispevkov pa napišejo tudi v angleščini in italijanščini.

šolska glasila 2025


MAVRIČNE SLEDI – spletna verzija
mentorica Sonja Lenarčič (lit.),
OŠ Kidričevo
Utemeljitev: V Mavričnih sledeh prevladuje pesništvo, tako da list, čeprav v njem beremo tudi prozne in dramske poskuse, počasi prerašča v pesniško zbirko. Tematsko lepo razporejeni v rubrike nizajo razdelke o ljubezni, medsebojnem spoštovanju, družini, mami, šoli, knjigah, ljudeh, videnju samega sebe, prijateljstvu, dobroti, prijaznosti, nasilju, naravi, ekologiji, današnjem svetu, prihodnosti, letnih časih in običajih, v prozi pa predvsem poustvaritve pravljic in pripovedk. Učitelji in mentorica nadvse veliko učencev od 3. do 9. razreda uspevajo prepričati, da je »pisanje nekaj očarljivega, neponovljivega in da je ustvarjalnost, svoboda in čiščenje duše«.

 

Čestitamo!

prof. Miha Mohor

 


 

SREDNJEŠOLSKA LITERARNA GLASILA

Letošnja bera srednješolskih glasil je nekoliko skromnejša, ko gre za število poslanih primerov, vendar izredno bogata, tako vsebinsko kot tudi oblikovno, ko gre za končno podobo posamezne izdaje. Mentorji poslanih glasil se dobro zavedajo, kaj pomeni bdeti nad dijaki in jim svetovati, predvsem pa jih pravilno usmerjati. Nazadnje namreč pridemo do spoznanja, da so posamezna glasila izredno lepo oblikovana, besedila spretno predstavljena, slednja pa so žanrsko bogata in odlično zastopana s strani več dijakov. Glasila torej izpolnijo svoj prvotni namen, tj. da živijo s šolo in literaturo delajo živo in aktualno. Vsem šestim glasilom je potrebno priznati, da so na zelo visoki ravni, zato vsem podeljujemo pohvalo oz. priznanje. 

 

šolska glasila 2025


MAESTRAL
mentorica Ines Cergol
Gimnazija Koper
Utemeljitev: Vsa tudi (skoraj) dosledno sledijo zahtevi, da mora biti glasilo v prvi vrsti literarno – nekoliko se tu od tega odmakne Maestral, v katerem sicer prevladujejo literarna besedila, tista, ki se od tega nekoliko odmaknejo, pa so tudi bolj ali manj povezana s kulturo. Glasilo je skrbno razdeljeno na določene sklope, v katerih objavljajo številni dijaki. Literarna besedila se gibljejo od klasičnih do izrazito modernih, ki svoj preboj iščejo prav v jezikovnem in slogovnem eksperimentu. Prav to občutljivo ravnovesje med svobodo in odgovornostjo napisanega glasilo uspe doseči že na samem začetku in ga vzdržuje vse do konca. 

šolska glasila 2025


MAGMA
glavni urednici: Maša Hacin in Nana Novak (maturantki)

mentorica Špela Zupan
Šolski center Celje, Gimnazija Lava
Utemeljitev: V majhnem deležu smo odmika od strogo leposlovnih vsebin deležni še pri glasilu Magma, kjer pa po drugi strani vse žubori od raznolikih literarnih besedil. Glasilo je tudi likovno raznovrstno, pomemben delež pa je namenjen še fotografiji. Posebno pomembna pa je velikokrat dosežena vez med besedo in sliko, tako recimo pri fotohaikujih, ki določen utrinek zamrznejo v neskončni vtis tako z jezikom kot tudi z vizualnimi podobami. Prevladuje poezija, kar nas glede na starost piscev in osebnoizpovedne nagibe le-teh ne preseneča, a je veliko takih, ki primarni zapis izrazito nadgrajujejo - gre torej za mlade avtorje, ki obetajo in prinašajo tisti presežni več.

šolska glasila 2025


POJOČA BREZPOTJA
mentorica Ana Žunič
Gimnazija Kranj
Utemeljitev: Zelo obsežno je tudi glasilo Pojoča brezpotja – kar navdušuje pri njem, je to, da se je prijavilo k sodelovanju toliko dijakov s svojimi deli, ki se nazadnje povežejo v organsko celoto. Priča smo celo notranji "dramaturgiji", ki kaže na to, da pesmi niso postavljene povsem naključno. Tudi to glasilo krasijo izvirni likovni prispevki, ki se mnogokrat odlično povežejo z besednim delom, včasih pa pride tudi do izvirnih nasprotij, ki odlično učinkujejo na bralca. Mnoge pesmi so prvoosebne, vendar potenciranemu intimizmu navkljub neredko prinašajo izvirnost in energičnost. Gre za svobodni verz, v ospredju pa so mnogotere čustvene tenzije, ki se na koncu uresničijo na zelo izvirne načine.

šolska glasila 2025

 
FLEGMA
Mentorica Lucija Mirkac
ŠC Ravne na Koroškem, Gimnazija Ravne na Koroškem
Utemeljitev: Izvirnost že vseskozi pripisujemo tudi glasilu Flegma, ki nas že vsa leta navdušuje z izjemno vizualno komponento, ob raznovrstna besedila pa so letos trčila še taka s poudarjeno humorno noto, kar lahko samo pozdravimo. Temnim odtenkom navkljub deluje zračno in nagovarja z globokimi sestavki, pesmimi, na drugi strani pa seveda s samosvojo celostno zasnovo. Ta se prične z nagovorom urednice, ki nas povabi v skrivnostno bero, skrito za mistično tančico, ki jo bralec počasi in z vznemirjenjem odkriva. V tem oziru glasilo premika meje, saj poskuša vplivati na bralca, vendar ne le skozi posamezne poetike, pač pa tudi z osrednjo idejo, ki se  razvije pred bralci.

šolska glasila 2025


PER PARTES
mentorica Dragica Šteh
Srednja šola Josipa Jurčiča Ivančna Gorica
Utemeljitev: Za bralce izredno hvaležno je tudi glasilo Per partes, ki je pravzaprav pesniška zbirka treh avtoric, treh mladih pesnic, ki nagovarjajo vsaka s svojo poetiko. Vsaka od njih stavi na svoje specifične poetološke vzorce in mehanizme, vsaka poskuša nagovoriti bralce s svojimi slogovnimi prijemi. Zbirka prinaša pesmi, ki so skrbno in natančno izbrane, pregledno in zračno predstavljene, zatem pa učinkovito sklenjene v svežo celoto. Opazi se močna angažiranost mentorjev in dijakinj, ki so se povezali in skupaj napravili zgodbo o literarni odličnosti. Seveda pa ne smemo pozabiti, da je zbirka učinkovito obogatena tudi z likovnimi dodatki.

šolska glasila 2025


PESNIK PADA Z ROKAMI, IZTEGNJENIMI PROTI SONCU
Mentorica Nina Medved
II. gimnazija Maribor
Utemeljitev: Red, struktura, odlična organiziranost in izvirna notranja zasnova pa so gotovo oznake za glasilo Pesnik pada z rokami, iztegnjenimi proti soncu. Pravzaprav gre za zbornik, morda celo almanah dosledno izbranih pesmi, ki jih podpisujejo različni mladi avtorji. Zbornik odraža - kot že vsa leta poprej - intenzivno literarno angažiranost krožka tudi v širšem kontekstu, saj je ta izdaja zgolj pika na i sicer izredno široki paleti literarnega udejstvovanja mladih avtorjev. Pesmi so ekspresivne, izvirne, dodelane. Temeljijo na nenehnem iskanju presežnega, novega, izvirnega - in to jim tudi uspeva. Le čestitamo lahko vsem avtorjem, ki so tudi letos uspeli zasnovati tako navdihujočo izdajo!

 

 

Iskrene čestitke vsem mentorjem!

dr. David Bedrač



Čestitamo vsem uredništvom za ustvarjalno in mentorsko delo!

 


 

Urednike in mentorje vseh prispelih  glasil vabimo v sredo, 2. aprila 2025, ob 15.00 na OŠ Frana Roša v Celju na okroglo mizo, na odprtje razstave v Osrednji knjižnici Celje (16.15) ter podelitev priznanj v Glasbeni šoli Celje (17.00).

V primeru, da bi se želeli udeležiti tudi delavnice dr. Marijance Ajše Vižintin za mentorje izbranih učencev z naslovom Med kulturne učne ure, od 10.30 do 13.30, vljudno vabljeni! Zaradi prostorske stiske lahko sprejmemo le enega mentorja oz. urednika na glasilo na dopoldansko delavnico.

Prosimo za potrditev vaše udeležbe do petka, 28. marca 2025, na e-naslov: mentor@jskd.si



 

Literarna dejavnost JSKD in Revija Mentor
mentor@jskd.si

 

 

 

 

 

 

                                                    

 

 

 

razpis

šolska glasila

 

Bilten

Bilten Roševih dnevov

(19 MB, datoteka pdf)