39. Zimska plesna šola 2024 v Mariboru
Maribor, 23. - 26. februar 2024
DELAVNICE in PEDAGOGI
BALET ZA SODOBNE PLESALCE I & II-III in QI GONG
– TINA (MARTINA) DOBAJ
foto Maja Modrinjak
BALET ZA SODOBNE PLESALCE I & II-III
Tinin sodobni balet je preplet stiliziranega klasičnega baleta z mehkobo sodobnega plesa, različno dinamiko, močjo, ostrino in volumnom gibanja.
Delavnica je prilagojena potrebam sodobnega plesalca in išče vzporednice z mehanizmi v sodobnih plesnih smereh. V uvodnem delu so vaje za pripravo telesa (pilates in floor barre). Vaje ob drogu so postavljene skozi razumevanje in pravilno uporabo anatomije ( postavitve telesa) skozi baletne vaje, uporabo stopala in ekstenzije. Vaje na sredini zajemajo koordinacijo, tranzicije, vpetost v prostor in dinamiko elevacij. V zaključnem delu sledijo vaje za moč in stabilizacijo telesa na tleh.
Sodobni balet je primeren za vse plesalce, z več in manj plesnimi izkušnjami.
foto Maja Modrinjak
QI GONG I-III
Qi Gong predstavlja princip v kitajski tradicionalni medicini in v kitajskih borilnih veščinah. Je sistem koordiniranih gibov, ki vključuje ritmično dihanje v kombinaciji s počasnimi stiliziranimi fluidnimi gibi, umirjenosti uma in vizualizacijo. Prav tako je pomemben vidik vzdržljivost; fizična in mentalna - pozornost.
V moji vadbi bomo prepletali različne tipe Qi Gonga in s plesnimi vsesplošnimi ogrevanji, delu na fleksibilnosti, predvsem hrbtenice, poudarku na pravilni anatomski izvedbi vaj, krepitev posameznih mišičnih sklopov,.. Te vaje sem skozi leta poučevanja razvijala, dopolnjevala, spreminjala in tako oblikovala vrsto vadbe, za vsesplošno in večplastno krepitev fizis telesa in pozornosti. Prav zaradi tega v svoj Qi Gong doprinašam svežino današnjega časa.
Dinamika in zahtevnost vaj se vselej prilagaja skupini, zato so v to vadbo vabljeni prav vsi, ki si želijo umiriti svoj um skozi fluidnost.
Vadba je namenjena prav vsakemu posamezniku ne glede na predhodno gibalno predznanje.
foto Maja Modrinjak
TINA (MARTINA) DOBAJ,
Tina (Martina) Dobaj,plesalka, koreografinja in plesna pedagoginja, je končala umetniško akademijo P.A.R.T.S. v Bruslju. Po šolanju je bila sprejeta v profesionalno skupino ROSAS priznane belgijske koreografinje Anne Terese de Kearsmaaker. Kmalu zatem je dobila angažma v predstavi The Vile Parody of Address koreografa Williama Forsytha. Ko se je vrnila v Slovenijo, je začela učiti profesionalne treninge v Ljubljani in v gledališču v Mariboru, kasneje pa je obnovila stik z Brusljem in poučevala tudi tam različne treninge in delavnice. Prav tako je začela poučevati na gimnaziji SVŠGL – smer sodobni ples, kjer učil vse do danes. Na Pedagoški fakulteti sodeluje pri mednarodnem projektu koorporiranja plesne umetnosti v šolski sistem. Sodelovala je tudi pri uvajanju ter pisanju programov na umetniški gimnaziji Ljubljana. Od leta 2014 deluje tudi kot pedagoginja na ptujski gimnaziji, kjer soustvarja program Musicla. S koreografskim prvencem Cesta je dobila dve nagradi Povodnega moža, s predstavo Geiko (2004) pa nagrado Münchenskega festivala. V produkciji Flote je še ustvarila predstavi Ring in Kore wa tada no sen desu (2006 in 2007). Sodelovala je tudi z zborovodjo Karmino Šilec in naredila koreografijo za njen projekt Adiemus (2003) in CS LIGHT (2007). Z Gregorjem Kamnikarjem je sodelovala pri predstavah Odprto od do in Kapital. Slednja je bila povabljena na Brisbane festival v Avstraliji (2011), kjer je avtorica izvedla delavnice na Queenslandski univerzi ter študente integrirala v predstavo. Aprila 2013 je v New Jerseyu poučevala na plesni šoli MADLOM koreografinje Maje Milenović Workman, kasneje pa plesala v njeni predstavi Namišljena resnica, ki je bila premierno izvedena septembra 2013 v Stari mestni elektrarni v Ljubljani. V New Yorku je 2013 sodelovala v improvizacijskih projektih skupaj z legendama jazz glasbe, z Reaggijem Workmanom in Kenom Vandemarkom v režiji Maje Milenovič Workman. Od februarja 2014 ustvarja performanse pod imenom LaMuG-Zi v plesno-glasbenem tandemu z Andrejem Hrvatinom. . Leta 2006 -2010 je poučevala na P.A.R.T.S – u kot zunanji učitelj ter vodila delavnice in profesionalne sodobno plesne klase v Charleroi v Bruslju, Avstriji, Madžarski. Tina sedaj poučuje svoje klase skupaj s korepetitorjem Andrejem Hrvatinom v Sloveniji in zunaj nje. Leta 2016 je v Minoritski cerkvi izpeljala projekta M – Dotik v produkciji Federacije in Silhueta s finančno pomočjo Občine Maribor in jo tako predstavila na gostovanju v Švici, Zurich v februarju 2017. Leta 2018 je ustvarila skupaj z režiserjem Matjažem Latinom predstavo Motnje procesa ali to se vas ne tiče. V decembru 2018 je koreografirala kratke koreografije za Božični koncert mladih baletnih plesalcev dijakov Konservatorija za glasbo in balet Maribor in baletnega ansambla mariborskega gledališča. Leta 2019 je uspešno izvedla premiero plesne predstave Bardo – prostori praznine, s plesalko Evin Hadžialjević in glasbenico Damaris Potočnik.
V istem letu je sodelovala s koreografijo na mednarodnem festivalu Fronta v Murski soboti s predstavo Utelešena Arhitektura. Arhitekturno raziskovanje je nadaljevala naprej v preplet fotografije in plesa skupaj z Majo Modrinjak in tako predstavila nov projekt septembra 2023 Ritem svetlobe, predstavljen na odprtju festivala fotografije. Tina je med leti 2020 in 2022 poučevala balet na glasbenih šolah v Žalcu in Kranju, kjer je pripravila baletno predstavo Potovanje po svetlobnih deželah, pripravljala mlade baletne upe na tekmovanja, kjer so osvojili prve nagrade, prav tako pa je poučevala kot profesor sodobnega plesa na Konservatoriju za balet v Mariboru.
Več na: http://ski.emanat.si/tina-dobaj/
FELDENKRAIS V PLES in DELAVNICA TO JE UJEMANJE
– SIMON WEHRLI (CH)
foto Sašo Stamatovski
FELDENKRAIS V PLES I-III
Pričeli bomo s tako imenovano prakso zavedanje skozi gib (ATM), ki izhaja iz metode Feldenkrais*, ter se nato podali v ples. Ko se bolj zavedamo lastnega gibanja in prostora okoli sebe, imamo več možnosti pri odločanju kako želimo voditi svoj gib. Pri tem klasu ne gre za sprostitev (čeprav bi na začetku lahko izgledalo tako) – gre za pripravo na akcijo.
*Metoda Feldenkrais® je izobraževalni sistem, ki uporablja gibanje za učenje samozavedanja in izboljšanje delovanja.
foto Saša Huzjak
DELAVNICA TO JE UJEMANJE I-III
V raziskovalni delavnici se bomo osredotočili na to, kaj pomeni "vzpostaviti odnos z" med plesom. Skreirali bomo različne konstelacije in raziskovali načine, kako biti v stiku fizično ali nefizično, ustvarjali bomo povezave skozi prostor in ugotavljali, kako se povezati s svojim lastnim plesom.
Veliko se bomo igrali. Igra bo služila nenehnemu iskanju užitka v tem, kar počnemo. Užitek je povsem fizični občutek in služi kot ključ, ki odpira vrata resnični interakciji drug z drugim in s svetom.
Z gradnjo številnih odnosov povečamo svojo fizično prisotnost in zaplešemo v situacije, ki jih nismo
povsem pričakovali (kot vsi vemo: ena plus ena je enako tri).
foto Olaf Brachem
SIMON WEHRLI (CH)
Simon Wehrli je začel kot glasbenik, obiskoval Accademia Teatro Dimitri v Versciu (Švica) in nato študiral sodobni ples pri Trinity Laban London (UK). Leta 2010 je bil Simon izbran za sodelovanje v mednarodnem projektu „50 days of flying low and passing through“ Costa Rica 2010 pod vodstvom Davida Zambrana. Simon je gostoval po Evropi, ZDA in Afriki v okviru skupine fizičnega gledališča Collettivo Spettatori in skupine za plesno improvizacijo 50collective. Kot plesalec, igralec in glasbenik je delal za koreografe v številnih večjih mestih. Lastne stvaritve med drugim vključujejo Greatest Hits (2013), How to become Clairvoyant (2016), Nature Poetry (2018), Nothing Works (Shakira, Shakira) (2019/20), Deep Purple (2022). Simon je trenutno na mednarodni turneji s produkcijo "Sons of Sissy" Simona Mayerja (AUT), je gostujoči predavatelj na Dance Bachelor na Manufacture Lausanne (CH) in je zaposlen z lastnimi produkcijami in sodelovanjem. Je tudi učitelj metode Feldenkrais.
Več na: https://www.trinitylaban.ac.uk/alumni/alumni-profiles/simon-wehrli/
FOLLOW THE FLOW I & II – URŠA RUPNIK
foto Drago Videmšek
FOLLOW THE FLOW I & II
Urša poučuje avtorsko obarvano sintezo sodobnih in modernih plesnih tehnik, obogateno z lastnimi plesnimi izkušnjami in svojimi principi ustvarjanja. Kot dolgoletna asistentka in plesalka uveljavljenega ameriškega koreografa in pedagoga Joa Alegada pri svojem delu izhaja predvsem iz metode Alegado Movement Language, ki se napaja v gibu rok in dlani. Te se kot vodilo za gibanje celotnega telesa povezujejo z viri energije znotraj telesa in se nato projicirajo navzven v prostor.
Uršin klas se začne s preprostim, a dinamičnim ogrevanjem; ozaveščanjem in prebujanjem celotnega telesa z delom v parih, skupinah ali posamično. Temu sledijo strukturirane vaje na tleh, gibalne fraze v vertikali in prostorske kombinacije, ki jih nadgradi z zaključno plesno kompozicijo oz. koreografijo. Ta je sestavljena iz tehnično prej predelanih plesnih elementov, motivov in principov gibanja.
Pozornost se pri Uršinih klasih usmerja na gibanje in postavitev hrbtenice, kompleksno koordinacijo rok, nog ter trupa. Vpeljuje se prizemljenost ter hkratno vpetost v zrak in prostor. Urša poudarek daje plesnosti, muzikalnosti, mehkobi in pretočnosti gibanja in prehajanja med vertikalno in horizontalno ravnjo ter izrazni interpretaciji plesnega materiala.
Urša vas vabi, da na tej delavnici skupaj ujamete in zajezdite val fluidnega gibanja in se na njem podate na dinamično potovanje skozi prostor in čas.
foto Drago Videmšek
URŠA RUPNIK
Urša Rupnik je univ. dipl. kulturologinja (2009, Fakulteta za družbene vede UL) ter dipl. plesalka in koreografinja (2013, Akademija za ples, Ljubljana). Je samozaposlena v kulturi kot plesalka, koreografinja in plesna pedagoginja.
Na področju plesa sodeluje z več izobraževalnimi inštitucijami, in sicer kot visokošolska sodelavka asistentka na Pedagoški fakulteti UL, predavateljica na Višji baletni šoli KGBL in višja predavateljica na Akademiji za ples AMEU. Kot gostujoča profesorica poučuje tudi na Beograjskem inštitutu za umetniški ples in Baletnem oddelku Glasbene akademije SS. Cyril in Methodius univerze iz Skopja. Je predsednica društva s statusom v javnem interesu na področju kulture Studio za svobodni ples; umetniška vodja Ursus Dancers kolektiva ter gostujoča pedagoginja edinega stalnega ansambla za sodobni ples v Sloveniji EN-KNAP Group. Na področju kulture sodeluje z več produkcijskimi zavodi (Plesni Teater Ljubljana, Zavod Flota, Zavod En-Knap, Balkan Dance Project, Magično gledališče Serpentes, Cankarjev dom, Zavod Studio 25) in festivali (ImPulsTanz Vienna International Dance Festival, Odprta plesna scena, Festival Lent, Festival Fuzija), organizira lastne plesne delavnice, tečaje in poletne šole ter je mentorica mlajšim plesnim ustvarjalcem in ustvarjalkam.
Kot samostojna plesna ustvarjalka sodeluje s pomembnejšimi slovenskimi koreografi, režiserji in drugimi umetniki (Jasna Knez, Maša Kagao Knez, Rosana Hribar, Gregor Luštek, Matjaž Farič, Mateja Bučar, Igor Sviderski, Mojca Majcen, Niko Goršič idr.). Več kot desetletje je asistentka koreografije in delavnic svetovno uveljavljenega ameriškega plesalca, koreografa in pedagoga Joa Alegada ter članica njegove mednarodne plesne skupine Jalegado Dance Company. Izhajajoč iz njegove metode Shifting Roots – Alegado Movement Language je razvila lasten plesni jezik in pedagoško metodologijo.
Je prejemnica Listine Mete Vidmar (2012), ki jo podeljuje Javni sklad RS za dosežke na področju sodobne plesne umetnosti; prejemnica Srebrnega priznanja Zveze kulturnih društev Ljubljana (2019) za izjemen prispevek na področju sodobnega plesa ter prejemnica nagrade LOK (2021) za izjemno plesno stvaritev na filmskem in avdiovizualnem področju, ki jo podeljuje Društvo slovenskih avdiovizualnih igralcev.
V zadnjih letih je soustvarila nagrajeno plesno predstavo Measure of Pleasure / Odmerjanje užitka (M. Majcen, U. Rupnik, I. Sviderski, 2020) ter Odmerjanje užitka 2 / Measure of Pleasure 2, prispevala avtorski ples v glasbeno plesnem spektaklu Afrofonija (M. K. Knez, 2021), pleše v aktualni predstavi Rosane Hribar: Priznati neznosno. Ljubim te. (2022) ter prek različnih uprizoritvenih formatov aktivno raziskuje dediščino slovenskega izraznega plesa (U. Rupnik: Iščoča, 2022).
Koreografski imenik: http://www.ski.emanat.si/ursa-rupnik/
SODOBNI PLES I in AFRO FUSION I-III
– MAŠA KAGAO KNEZ
foto Tjaša Jerak
SODOBNI PLES I
Po dolgoletnih pedagoških, koreografskih in plesnih izkušnjah, je Maša Kagao Knez oblikovala delavnico, v kateri povezuje raznolike gibalne prakse in plesne usmeritve. S pomočjo načel sodobnega plesa in funkcionalnih vadb ter naravnanosti zahodnoafriških plesnih tradicij, plesalce spodbuja k nadgrajevanju njihovega plesnega izraza in poglabljanju senzibilnosti v plesni interpretaciji. Preko vaj in plesnih sekvenc se posveča krepitvi in raztezanju telesa ter ozaveščanju gibanja.
Delavnica je namenjena plesalcem, ne glede na njihovo plesno usmeritev, saj se posveča različnim kvalitetam (zavedanje in odzivnost telesa, preciznost in usmerjenost giba, osredotočenost v danem trenutku, muzikalnost, ritmičnost..), ki omogočajo pretočnost in večjo amplitudo giba ter svobodnejšo, polnejšo in iskreno plesno izvedbo.
foto Drago Videmšek
AFRO FUSION I-III
Na delavnici se bomo posvetili povezovanju plesa z ritmom, izolaciji posameznih delov telesa, tekočemu in artikuliranemu gibanju ter komunikaciji med plesalci. Delavnica je zgrajena iz ogrevanja s poudarkom na gibalnih motivih zahodnoafriške plesne tradicije ter plesne kombinacije, v kateri se povežejo elementi, ki smo se jih naučili tekom klasa.
Delavnica je primerna tako za ženske kot moške, za plesalce in ljubitelje, za tiste, ki bi radi nadgradili svoj plesni izraz ali pa se samo sprostili ob afriški glasbi ter spoznali delček afriške kulture preko plesa in glasbe.
foto Tone Stojko
MAŠA KAGAO KNEZ
Maša Kagao Knez, rojena 1978 v Ljubljani, je dipl. plesalka, koreografinja, mag. Umetnosti giba, plesna pedagoginja in gledališka ustvarjalka. Z uprizoritvenimi umetnostmi se je srečala že kot otrok skozi delo svoje mame, plesalke in koreografinje Jasne Knez.
Maša se je izobraževala pri številnih mentorjih doma in v tujini, ter leta 2006 zaključila profesionalno izobraževanje na šoli Georgesa Momboyeja za tradicionalne in sodobne afriške plese v Parizu. Leta 2013 je diplomirala na Akademiji za ples v Ljubljani, leta 2021 pa zaključila magistrski študij Umetnost giba na AGRFT (Akademija za gledališče, radio, film in televizijo) v Ljubljani.
Kot plesalka, igralka in koreografinja sodeluje tako z institucionalnimi gledališči, kakor tudi z neodvisnimi producenti (PTL, SNG Drama, Mestno gledališče Ljubljana, SNG Nova Gorica, SLG Celje, APT, Mini Teater). Zadnja leta je stalna sodelavka režiserke Ivane Djilas.
Med leti 2009 in 2014 je zastopala kulturno-umetniško društvo Baobab, ki ga je leta 2009 soustanovila s plesalko Dalando Diallo in glasbenikom Damirjem Mazrekom. V okviru tega društva, ki deluje na področju plesa, glasbe in gledališča, je soustvarjala predstave, projekte in mednarodni festival afriške kulture Baofest.
Je umetniška vodja zavoda za kulturne dejavnosti Studio 25, ter direktorica zavoda Diaspora, znotraj katerega deluje umetniški kolektiv, ki se posveča ustvarjanju avtorskih predstav.
Leta 2013 je prejela nagrado Ksenije Hribar za plesalko. Leta 2016 pa je duet, ki sta ga ustvarila z glasbenikom Muratom osvojil nagrado na XX. Festivalu koreografskih miniatur v Beogradu.
Od leta 2004, ko je začela samostojno koreografsko pot, je ustvarila več kot petnajst avtorskih predstav, med drugimi Rojena zunaj svoje vasi, 1978, Koncert za Mam, Lakeless, YAAMAAM, ker je bilo, kar je bilo v Plesnem Teatru Ljubljana, Nameščeniv Španskih borcih, Dia diasso diasspora in MOMENTUM Avenija ujetih trenutkov v Cankarjevem domu, Črna koža, bele maske v Anton Podbevšek Teatru.
Več na:
http://masakagaoknez.com/
https://www.youtube.com/channel/UCqjt8n76wqVU5pY1eFnFMtw
https://www.youtube.com/watch?v=-K6BrqNuiyo
https://www.youtube.com/watch?v=LYtq5116e7A
https://www.youtube.com/watch?v=WIIGxrO6FyM
FLYING LOW II-III – JASMINA KRIŽAJ
FLYING LOW II-III
Tehnični klas temelji na naslednjih principih gibanja:
Spirala skozi kohezijo in ekspanzijo - tako vzpostavimo relacijo med središčem, sklepi in okončinami. S pravilno uporabo svojega središča ter uporabo spiral med gibanjem
postane telo bolj učinkovito med premikanjem v tla in od tal ter skozi spirale prostora in telesa.
Prenos teže – je bistvena sestavina gibanja, hkrati pa ključna za ohranjanje stabilnosti telesa. Rada bi rekla, da je ples le malo bolj kompleksen način hoje. Z uporabo teh principov od ogrevanja do večplastnih gibalnih kompozicij želimo razviti jasnost namere, medtem ko premikamo svoje telo, samega sebe. Mi smo naše telo in naše telo smo mi. Naša telesa izražajo, kdo smo, naš način bivanja v svetu.
JASMINA KRIŽAJ
Jasmina Križaj je leta 2006 diplomirala iz koreografije na akademiji za umetnost v Amsterdamu na Oddelku za razvoj sodobnega plesa (SNDO). Kot avtorica in izvajalka je nastopila na številnih festivalih v tujini in Sloveniji. Leta 2006 je prejela nagrado za najboljšo novo kreacijo za svoje delo Zebra v frizerskem salonu (ACT Festival, Bilbao, Španija). Leta 2009 je njeno kolaborativno delo (s T. Valentan, N. Fajdiga) Sugar Rush podprla Evropska kulturna fundacija - ECF. Leta 2010 je bila ena izmed izbranih umetnic, ki so sodelovale pri projektu Davida Zambrana »Flying Low and Passing Through Costa Rica«. Med letoma 2010 in 2014 je bila del mednarodnega projekta Modul Dance, ki ji je omogočil ustvarjanje The Very Delicious Piece in The Very Boring Piece v tesnem sodelovanju s portugalsko umetnico Cristino P. Leitao. Leta 2013 je prejela štipendijo za Dance-WEB program pod mentorstvom Iva Dimcheva v okviru festivala ImPulsTanz. Zadnja leta Jasmina sodeluje s švicarskim umetnikom Simonom Wehrlijem. Skupaj sta ustvarila predstave: Nature Poetry z D. Gislerjem (2017), Nothing Works (Shakira, Shakira) - duet (2019), Nothing Works (Shakira, Shakira) - Les Etudes Madonna - kvartet (2020), Deep Purple z D. Gislerjem (2022)
Jasmina je trenutno tudi študentka telesno usmerjene psihoterapije in praktikantka taoističnih zdravilnih metod.
Več na: https://koreografski.info/jasmina-krizaj/
DELAVNICA MED ZUNANJIM IN NOTRANJIM RITMOM
– ANJA MEJAČ
foto Nika Hölcl Praper
MED ZUNANJIM IN NOTRANJIM RITMOM
Gibalno-zvočna delavnica je usmerjena v raziskavo skupnih točk zvočnega plesa flamenka in plesne improvizacije, ki temelji na opazovanju notranjih telesnih občutkov (somatiki).
Pomembna razlika med njima je, da čas prijemata z drugega konca. Flamenko je ritmični ples, kjer se plesalec s svojim gibanjem vpenja v zunanji, vsem slišni ritem, ter preko gibajočega telesa gradi vidno in slišno kompozicijo. Pri plesni improvizaciji plesalec vadi načine, kako poslušati svoje telesne občutke - svoj notranji ritem - tega prenaša v gib, prostor, oblikovanje zunanjosti.
Vprašanji, ki dobro povzemata temo delavnice in jih v Koreografskem priročniku zastavlja Jonathan Burrows: Kaj se zgodi, če material nastane iz ritma? Kaj se zgodi, če ritem nastane iz materiala? Raziskovali bomo, kako se ti dve na videz ločeni praksi povežeta, si medsebojno pripomoreta in kakšen gibalno-zvočni jezik se rodi v prostoru med njima.
Delavnica je primera za plesalce sodobnega plesa kot tudi plesalce flamenka in drugih plesnih tehnik, predznanje ni potrebno.
foto Nika Hölcl Praper
ANJA MEJAČ
Anja Mejač je plesalka, koreografinja in performerka. Deluje na področju sodobnega flamenka in plesne improvizacije. Je magistrica Umetnosti giba na AGRFT, ter diplomirana načrtovalka Vizualnih komunikacij na ALUO. Flamenko je študirala na priznani akademiji Amor de Dios v Madridu. Že več kot deset let se redno izobražuje na področju plesne improvizacije doma in v tujini.
Svoje umetniško raziskovanje posveča študiju plesa flamenka ter tehnikam plesne improvizacije, ki temeljijo na poslušanju notranjih telesnih občutkov. V njunem preseku razvija lasten uprizoritveni jezik. Ukvarja se s snovanjem avtorskih projektov, s katerimi se predstavlja na festivalih doma in v tujini. Kot plesalka in koreografinja sodeluje tako s slovenskimi kot tujimi umetniki z različnih področij uprizoritvenih, glasbenih in vizualnih umetnosti. Je ustanoviteljica projektnega prostora Skladišče 172, v katerem redno poučuje flamenko ples in jogo, ter deluje kot producentka umetniških projektov. Kot pedagoginja deluje na šolah plesa flamenka doma in v tujini, kot tudi v obliki raziskovalnih sodobnoplesnih delavnic na različnih uprizoritvenih institucijah in festivalih.