FESTIVALI IN PRIREDITVE / VIZIJE

 

 

FESTIVAL VIZIJE - FESTIVAL MLADINSKE KULTURE 2025

Nova Gorica, 23. - 25. maj 2025

 

V Novi Gorici podelili vizionarje za najvidnejše dosežke mladinske kulture

V nedeljo, 25. maja, so ob zaključku tridnevnega festivala mladinske kulture Vizije, ki je potekal v Novi Gorici v okviru Tednov ljubiteljske kulture, podelili vizionarje – nagrade za ustvarjalnost na filmskem, gledališkem in lutkovnem področju ter na področju fotografije.

Med gledališkimi predstavami sta najbolj prepričali Tristo dni poezije Teatra Negativ iz KUD-a Pozitiv, ki je prejela kar dva vizionarja, za najboljšo predstavo v celoti in za najboljšo uprizoritveno predlogo, in predstava Najbolj pa mi je čudno to, da bi se hotel prav s tabo pogovarjat o tem, kako je, ko te ni več (po motivih Pomladnega prebujenja F. Wedekinda) platforme za mlade stARTboks 2.0, SLG Celje, ki je prav tako prejela dva vizionarja; za ansambelsko igro in za avtorsko refleksijo mladinske tematike.

Vizionarja za najboljšo lutkovno predstavo v celoti je prejela predstava EJAJ, avtorski projekt Lutkovne skupine Zrna/Krožnik, Društva Koruzno zrno in Srednje šola Slovenska Bistrica, vizionarja za celostno obdelavo vsebine pa je prejela predstava Ane Grilc Mrličožerec/Der Leichenfresser gledališke skupine Lutke Mladje Koroške dijaške zveze iz Celovca.

Podelili so tudi filmfrešvizionarje za filmske dosežke. Vizionarja za najboljši film je dobil Po dežju režiserja Maja Hrena, vizionarja za najboljši animirani film pa so podelili animiranemu filmu Še en dan režiserja Andrija Vučkovića. Pobeg Ane Marije Hauko je prejel vizionarja za najboljši eksperimentalni film, Slikarski podvig v režiji Malija Vidmarja Vrabca z Akademije umetnosti Univerze v Novi Gorici pa vizionarja za čustveno izraznost.

Podelili so tudi fotovizionarja; za fotografsko serijo Od Sonca svetla in od sočnosti srebrna ga je prejela Ajda Zupan.

Na festivalu Vizije so se predstavili mladi ustvarjalci, ki so jih v izbor uvrstili selektorji Dušan Teropšič (gledališče), Katja Povše (lutke), Matjaž Jamnik (Filmfreš) in Manca Juvan (FotoVizije). Letos so na festival v Novi Gorici uvrstili 6 gledaliških in 4 lutkovne predstave, 18 kratkih filmov ter 17 fotozgodb mladih fotografov. V programu Vizij so se letos predstavili tudi mladi literati. Za Festival mlade literature Urška, ki vsako jesen tradicionalno poteka v Slovenj Gradcu, je bilo nominiranih 22 mladih avtorjev, ki so svoja dela predstavili kot javna branja na Vizijah. Festival so sicer odprli s predstavo Mrličožerec / Leichenfresser koroške skupine Lutke Mladje – KDZ, KSŠŠD in Celovca. Hkrati so se na odprtju poklonili tudi 50. obletnici lutkovne ustvarjalnosti na avstrijskem Koroškem.

Vizionar za najboljšo predstavo v celoti:

Tin Pavlič in Nina Marta Komel, Tristo dni poezije
(Teater Negativ, KUD Pozitiv, DIC)

Tristo dni poezije je predstava, ki uspe iz poezije ustvariti gledališče v najžlahtnejšem pomenu besede – ne kot ilustracijo ali deklamacijo, temveč kot utelešeno misel, občutek in odnos. Predstava gradi svoj izraz na lucidni, ironični, a nikoli cinični uprizoritveni predlogi, ki z lahkotno distanco do sveta in performerjev ostaja angažirana, iskrena in inteligentna. Predstava deluje kot zaokrožena gledališka celota, pri kateri so vsi odrski znaki na pravem mestu. (Foto: Matej Maček)

Vizionar za uprizoritveno predlogo:

Tin Pavlič, Tristo dni poezije
(Teater Negativ, KUD Pozitiv, DIC)

Intimna uprizoritev uspe gledališki oder napolniti s poezijo – ne le kot obliko, temveč kot način gledanja na svet. Uprizoritvena predloga se odlikuje po besedni jasnosti, bogatem jeziku in izčiščenih idejah, ki delujejo premišljeno, a nikoli napihnjeno. Besedilo je lucidno in pronicljivo – s subtilno ironijo in lahkotno distanco gradi odnos do sveta in do performerjev samih. Kar besedilo dela izjemno, je njegova sposobnost biti hkrati angažirano in igrivo, globoko in dostopno.

Vizionar za ansambelsko igro:

po motivih Pomladnega prebujenja F. Wedekinda K. Gorečan, E. Stražar, L. Zafred in skupina: Najbolj pa mi je čudno to, da bi se hotel prav s tabo pogovarjat o tem, kako je, ko te ni več (stARTboks 2.0, SLG Celje)

Vsak igralec je svojo vlogo izoblikoval celovito in z jasno notranjo logiko, pri čemer so nastale kompleksne avtorske kreacije z razvidnimi motivacijami in cilji. Emocionalna ponotranjenost se zrcali v izjemno usklajeni povezavi med telesno govorico in podajanjem vsebine, kar na odru ustvarja izrazito prisotnost in prepričljivost. Zahtevna psihološka stanja igralci preigravajo z neverjetno spontanostjo in igralsko gibkostjo. S svojo prisotnostjo in posluhom za soigralca ustvarjajo uglašen in močan kolektiv z jasnim odnosom do obravnavane vsebine. (Foto: Matej Maček)

Vizionar za avtorsko refleksijo mladinske tematike:

po motivih Pomladnega prebujenja F. Wedekinda K. Gorečan, E. Stražar, L. Zafred in skupina: Najbolj pa mi je čudno to, da bi se hotel prav s tabo pogovarjat o tem, kako je, ko te ni več (stARTboks 2.0, SLG Celje)

Ustvarjalcem je uspelo vzpostaviti varen prostor, v katerem lahko mladi razmišljajo in govorijo o svojih stiskah, dvomih in radostih. Skozi različne poglede in izkušnje odsevajo svoje svetove – brez olepševanja, brez želje po ugajanju. Kompleksnost obravnave tematik – od identitete, spolnosti, družinskih razmerij, do medvrstniškega nasilja, izgube in strahu pred prihodnostjo – izhaja iz večplastnega avtorstva, v katerem vsak glas najde svoj prostor.

PREJEMNIKI VIZIONARJEV NA PODROČJU LUTKOVNEGA USTVARJANJA

Vizionar za najboljšo lutkovno predstavo v celoti:

avtorski projekt EJAJ (Lutkovna skupina Zrna/Krožnik, Društvo Koruzno zrno in Srednja šola Slovenska Bistrica)

(Foto: Matej Maček)

Predstava izstopa s sodobno in relevantno tematiko – umetno inteligenco – ki jo gledalcem približa na izviren, humoren in dostopen način. Z uporabo lutkovnega jezika odpira kompleksna vprašanja tehnologije, nadzora in človeškosti, ne da bi pri tem izgubila stik z občinstvom. Zaznamuje jo odlično poznavanje lutkovnosti, saj vsi gledališki znaki delujejo enotno, od scenografije, ki ni zgolj ozadje, temveč postane samostojen igralski element, do dobre animacije lutk in igranih vložkov, ki so smiselno umeščeni in dramaturško učinkoviti.

Vizionar za celostno obdelavo vsebine:

Ana Grilc: Mrličožerec/Der Leichenfresser (Lutke Mladje Koroške dijaške zveze, Celovec)

Najbolj revolucionarno je, da glasno povemo, kaj se dogaja – in Mrličožerec to počne brez ovinkarjenja. Predstava z izvirno uporabo lutk odpira težke teme, a jih ne olepšuje, temveč razgalja s precizno umetniško vizijo. Lutkovni medij ni zaslomba pred resničnostjo, temveč močno izrazno sredstvo, ki omogoča distanco in hkrati bolečo bližino. Posebno težo daje predstavi politična angažiranost mladih ustvarjalcev – njihov nastop je pogumen, neposreden in iskren. (Foto: Matej Maček)

PREJEMNIKI VIZIONARJEV NA PODROČJU FILMA

Filmfrešvizionar za najboljši film:

Po dežju (režija: Maj Hren)

Po dežju je film, ki z umirjenim opazovanjem odpira intimen prostor lika – ne s spektaklom, temveč s tišino, potrpežljivostjo in natančno izbranimi sredstvi filmskega izraza. Z uporabo statičnih kadrov, subtilno zvočno atmosfero in minimalistično zasnovanim monologom, sestavljenim iz ganljivih osebnih izpovedi, film ustvari meditativno vzdušje, v katerem ima gledalec prostor, da vstopi – ne le v zgodbo, temveč v notranji svet lika. (foto: zajem zaslona, arhiv JSKD)

Filmfrešvizionar za najboljši animirani film:

Še en dan (režija: Andrija Vučković)

Še en dan je kratek, dinamičen in šokantno učinkovit animirani film, ki s precizno oblikovanim ritmom in konsistentno čustveno nasičenostjo ustvari intenzivno gledalsko izkušnjo. Evokativna estetika, ki se naslanja na vizualni jezik video iger skupaj z nostalgičnim zvočnim oblikovanjem, ni zgolj stilistična izbira, temveč funkcionalno orodje pripovedi – primerno absurdu in mehaniki sodobnega vsakdana, ki ga film tematizira. (foto: zajem zaslona, arhiv JSKD)

Filmfrešvizionar za najboljši eksperimentalni film:

Pobeg (režija: Ana Marija Hauko)



Jean-Luc Godard je zapisal: »Zame ni razlike med razmišljam o filmu in ustvarjanjem filma. V svojih filmih nočem povedati ničesar – poskušam posredovati občutke ali omogočiti, da se nekaj pove šele naknadno.«Film Pobeg to misel uresniči v vsakem svojem kadru. Ne razlaga, ne vodi gledalca z roko, temveč ustvarja prostor doživljanja – občutljiv, odprt in večpomenski. S prefinjeno montažo ter z eksperimentiranjem z vizualnimi teksturami nadaljuje tradicijo filmskega raziskovanja, ki je ambiciozno, a nikoli hermetično. (foto: zajem zaslona, arhiv JSKD)

Filmfrešvizionar za čustveno izraznost:

Slikarski podvig (režija: Mali Vidmar Vrabec, Akademija umetnosti, Univerza v Novi Gorici)

Slikarski podvig je nežna, a doživeta miniatura, ki s čustveno občutljivostjo ujame trenutek ustvarjalnega zanosa. S kadriranjem postavi gledalca v nenavaden položaj – postanemo portretiranec, ujet v pogled nekoga, ki s popolno predanostjo in zanosom ustvarja. Končni zasuk doda plast topline in igrivega humorja, ki razširi začetno perspektivo in nas preseneti s svojo preprostostjo. Animirani film pri tem ne potrebuje besed – z likovno izraznostjo, ritmom in občutkom za detajl vzbudi pristna čustva otroške sreče, nežnosti in nostalgije. (foto: zajem zaslona, arhiv JSKD)

PREJEMNICA VIZIONARJA NA PODROČJU FOTOGRAFIJE

Fotovizionar 2025:

Od Sonca svetla in od sočnosti srebrna (Ajda Zupan)

Fotografska serija Od Sonca svetla in od sočnosti srebrna vsestranske vizualne ustvarjalke Ajde Zupan nam skozi mešani medij, ki vključuje fotografije, risbe in zapise, z metaforično prepletenostjo le-tega razkriva čarobnost zaljubljenosti. Ta nas skozi razgrinjanje svojih plasti in skrivnostnost odnosov vodi v nekaj globljega in večjega od nas samih – v naše (so)bivanje s telesi, dušo in naravo. Avtorica prepriča s pogumom, ki ga je čutiti tako v intimni vsebinski izpovednosti dela kot tudi v doslednosti izraza sebi lastne forme. (foto: Ajda Zupan)

 

 

CELOTNE OBRAZLOŽITVE

 

DODATNE INFORMACIJE

Jan Pirnat




Jan PIRNAT

svetovalec za gledališko dejavnost

 

T: (01) 24 10 528
E: jan.pirnat@jskd.si

 

 

 

 

 

 

 

o festivalu

program festivala

besede selektorjev

zvezde vizij

foto in video

delavnice

vizionarji

novinarsko središče

prijavljeni

kdo smo

domov