PRIZNANJA SKLADA
PRIZNANJA SKLADA ZA LETO 2003
Lojze Lebič
Naše današnje srečanje v tem hramu slovenske kulture ni velik dogodek samo za nas nagrajence. Želel bi, da je posredno praznik tudi za vse številne rojake doma, v zamejstvu in po svetu, ki s svojim tihim, a nenadomestljivim kulturnim delom zarisujejo temeljne obrise naše kulture.
Pogosto namreč slišimo, da glasbeno in nasploh kulturno ljubiteljstvo ne ustvarja in razširja kritične zavesti o svojem času, da živi zunaj sodobnega, pluralističnega pojmovanja kulture in umetnosti.
Vsaka prava kultura - identiteta, kot danes radi rečejo - je najprej iz domačije z ljudsko glasbo, potem iz naroda z umetniško glasbo, oboje pa preneseno na raven svetovne kulturne geografije šele ustvarja svetovljanstvo. Pri vsem navdušenju ob prihajajočem evropskem maju ne smemo pozabiti tudi na trojnost našega bivanja - na matično, zamejsko in izseljensko, ki bo, čeprav v drugačnih okoliščinah, ostalo. Suveren položaj nam znotraj tega novega ne zagotavlja medijsko globalizirana pop kultura, marveč izvirna, z našo preteklostjo povezana kultiviranost.
Prihodnosti ne vidim v razpuščenosti neoliberalnega kulturnega darvinizma, marveč v iskanju novih vrednot, takih, ki bodo nevsiljivo povezovale duhovno, čustveno in osebnostno v ravnotežju med umetniškim in tehnološkim, ki bodo mladim - danes odraščajočim v svetu razpadlih družbenih in kulturnih vrednot - znale pokazati tudi drugačne, bolj vedre svetove.
* * *
Zaradi široke družbenosti so bile, in tako bo tudi v prihodnje, glasbeno kulturne dejavnosti nenehna skušnjava političnih oblasti: kdaj v preteklosti cerkve, pozneje premočnó samo "za narodov blagor", posebno brezobzirno za služenje v revolucionarni razrednosti... In danes? Polaščanje je danes prikrito, zato še bolj ogrožujoče. Če sta bili kultura in umetnost kdaj v rokah propagandnih aparatov, potem postajata danes plen reklamnih agentur in stojnic z napisi: alternativa - le čemú?, neodvisna kultura - le od česa?, podkultura - če pa je tisto drugačno od kulture predvsem nekultura?
Moral sem izreči te trde besede, da bomo lažje razumeli, kako je v takem svetu praktične pameti kulturnim dejavnostim, zborom, orkestrom, plesnim skupinam, folklori in drugim težko, saj ne dajejo oprijemljive koristi, ni jih mogoče bogato tržiti in jim učinek težko izmerimo.
Seveda kultura ne rešuje vsega, toda v njenem središču je človek - posameznik s svojo enkratno usodo, srečo in nesrečo ob sočloveku, strpnem tudi do manj nadarjenega, ko gre za skupno umetniško zadovoljstvo in uspeh. V umetnosti - naj bo profesionalna ali ljubiteljska - ni udobnega relativizma. Tu se še živi po naravnem redu, da je nekaj prav ali narobe, zrelo ali nedozorelo, odraslo ali otročje.
Prihajajoče ekonomsko povezovanje v nekako nadnacionalno evropsko državnost bo nujno - brez slabih namenov - vplivalo na avtonomijo posameznih nacionalnih kultur. V orkestru evropskih ljudstev je naša prihodnost le z mednarodno koordinirano in etično utemeljeno politiko... v ohranjanju materinščine, zgodovinskega spomina, tradicije, vsega, kar je že doslej v veliki meri pomagala ohranjati široka, razvejana kulturna dejavnost - kot podtalje, iz katerega je in bo rasla izvirnost naših ustvarjalnih in poustvarjalnih talentov (sil).
Naj sklenem. Sociologi in psihologi priznavajo, da si ne upajo napovedati obnašanja in želja ljudi za desetletja naprej. Sam pa tvegam napoved vsaj v enem: kljub prihodnjim nihanjem časov bo prihodnja široka kulturna dejavnost ostala živa. Bolj ko se svet robotizira, večja bo želja človeka po tem, da se vrača k umetnosti (in sreči ki jo prinaša) na kraju samem.
Zato ostanimo zvesti tej naši pomembni glasbeni dediščini in storimo vse, da se bo glasila tudi v prihodnje. |
|