|     PLAKETE                     JAVNEGA SKLADA REPUBLIKE SLOVENIJE ZA KULTURNE DEJAVNOSTI  ZA LETO 2009     Slavnostna izročitev priznanj JSKD za                     leto 2009 je bila v sredo, 27. januarja 2010, ob 18. uri v                     veliki dvorani Doma Španski borci, Zaloška 61, Ljubljana.                     Zlato plaketo sklada je prejela Neja Kos, srebrne plakete                     pa Davide Clodig, dr. Engelbert Logar, Alojz Stražar, Milica  Šadl in Vokalni kvintet Završki fantje.    NEJA KOS
 zlata plaketa
   
   Neja Kos (24. 12. 1943, Ljubljana), psihologinja,                     plesna kritičarka in publicistka. Diplomirala iz psihologije                     na Filozofski fakulteti (1977) Univerze v Ljubljani; nekaj                     časa se je šolala tudi na Akademiji za likovno umetnost v                     Ljubljani. Leta 1967 je na Srednji vzgojiteljski šoli v Ljubljani                     začela poučevati psihologijo in plesno vzgojo; vodila je tudi                     psihološke svetovalne ure. Leta 1977 se je zaposlila kot samostojna                     strokovna svetovalka za ples pri Zvezi kulturnih organizacij                     Slovenije, kasneje Javnem skladu RS za kulturne dejavnosti,  in opravljala to delo do upokojitve (2006). Plesno se je - vzporedno z bežigrajsko gimnazijo - šolala                     na Oddelku za izrazni ples v okviru Srednje glasbene in baletne                     šole v Ljubljani pod vodstvom Žive Kraigher (smer izrazni                     ples iz tradicije Mary Wigman in Mete Vidmar). V dodatnem                     plesnem izobraževanju (od 1970 do 2001) pa je doma in v tujini                     spoznala še mnoge druge pomembne plesne tehnike - od smeri                     Mary Wigman, jazza, graham, cunningham, kontaktne tehnike,                     in fizičnega teatra do etničnih plesov - afriškega, španskega,                     indijskega. Njeni pedagogi so bili poleg "domačih"                     Lojzke Žerdin in Ksenije Hribar mnogi tuji plesalci in koreografi:                     Maurice Bejart, Rajko Pakaški, Karin Waehner, Imme Dahlberg,                     Jean Cebron, Trudy Kressel, Matt Mattox, Bruce Taylor, Talley                     Beatty, Josef Nadj, Sandra Mladenovič, Leah Bartal, Genadij  Bogdanov, Ujwal Bhole, če naštejemo le nekatere.
 V 60. in 70. letih je plesala v koreografijah Žive Kraigher                     in skupinskih kreacijah. Omeniti velja projekte, kot so Vodič                     po orkestru (na glasbo Benjamina Brittna), Concertino za harfo                     in orkester (Zvonimir Ciglič), Atom Heart Mother (Pink Floyd),  Fontessa (Modern Jazz Quarrtet), Bourée (Vanilla Fudge).
 Leta 1973 je skupaj z Daliborko Podboj, Jasno Knez in drugimi                     ustanovila Studio za svobodni ples. To je bila prva slovenska                     samostojna plesna skupina sodobnega plesa. V Studiu je plesala,                     soustvarjala in koreografirala. Med pomembnejšimi predstavami                     so: Plesni happening na temo razstavljenih grafik danskega                     likovnika Mortensena v Mestni galeriji v Ljubljani (koncept                     in vodenje projekta), Megle-duše v duetu z Jasno Knez (ples                     in koreografija), Krogla (avtorski solo ples), Musique de                     la Porte (koreografija), Jankobi mila ( ples v koreografiji                     Damirja Zlatarja Freya), Basni po Slavku Preglju (ideja in                     koncept, skupinsko ustvarjanje in ples), Tam spodaj teče reka  (koreografija).
 Od oktobra 1997 je članica ustanovne konference Svetovne plesne                     zveze (World Dance Alliance - WDA). Hkrati je tudi članica                     delovne skupine za plesno zgodovino, teorijo, kritiko in dokumentacijo  ter korespondentka za Slovenijo.
 Tudi po upokojitvi ostaja dejavna na področju sodobnega plesa.                     Kot plesalka je nastopila (s sinom) v projektu Drevo ob 80-letnici                     prvega nastopa Mete Vidmar v Ljubljani (Studio za svobodni                     ples Ljubljana, 2008) in v plesni predstavi Iztoka Kovača  Kraljestvo za konja (En-Knap, Ljubljana, 2009).
 Neja Kos poklicno in ljubiteljsko deluje na področju plesa                     že štiri desetletja. Njeno delo je znatno preseglo okvir službenih                     dolžnosti in delovnega časa, s čimer je izkazala popolno predanost                     sodobnemu plesu, njegovemu razvoju in uveljavljanju kot samostojna  umetniška disciplina in praksa.
 Danes se zavedamo, da je marsikatera njena ideja ostala nerealizirana                     zato, ker je bila pred časom. Slovenska plesna scena se tedaj                     ni uspela organizirati tako, da bi sodobni ples institucionalizirali.                     Prav njena zasluga pa je, da se je sodobni ples na Slovenskem                     iz skromnih začetkov lahko razširil do ravni nepogrešljivega                     področja kulturnega udejstvovanja in uveljavil kot polnokrvna  umetniška praksa.
 Razvila je sistem neformalnega sodobnega plesnega izobraževanja                     v obliki seminarjev in delavnic ter spodbujala razvoj mladega                     sodobnega plesa in profesionalizacije najsposobnejših. Na                     noge je postavila vse tisto, kar se danes zdi na področju  ljubiteljskega sodobnega plesa samo po sebi umevno.
 Na prvem mestu so sezonske plesne šole. Na njih se lahko plesalci                     in njihovi mentorji izobražujejo v temeljnih veščinah in dodatnih                     znanjih ter širijo svoja obzorja z gostujočimi plesnimi pedagogi                     in ustvarjalci iz tujine. Danes so te oblike šolanja še posebej  uspešne v Mariboru, Izoli, Šempetru pri Novi Gorici in Ljubljani.
 Zasnovala, utemeljila in dogradila je državno revijo plesnih                     skupin, kjer se vsako leto kjer se vsako leto predstavijo,                     primerjajo in vrednotijo najboljši domači dosežki. Revija                     se je naprej imenovala Dnevi plesa, nato Sredi prostora in                     Živini plesni dnevi, zdaj pa nosi ime Živa, festival plesne                     ustvarjalnosti mladih. V sedanji obliki festivala si je poleg                     izbora koreografij mladih plesalcev iz vse Slovenije mogoče  ogledati tudi profesionalno plesno produkcijo.
 Prvi pogoj za tako razvejanost je celovito in strokovno selektorsko                     delo. V začetni fazi ga je opravljala sama. Ob vsestranski                     razširitvi dejavnosti zdaj zahteva že strukturo strokovnih                     spremljevalcev, ki omogočijo državnemu selektorju, da na regijskih                     revijah izbere program za državne prireditve. Poleg Žive je                     namreč leta 2001 nastala še Piga miga, revija otroških plesnih                     skupin, ki v zadnjih letih deluje v okviru Pikinega festivala                     v Velenju. Predvsem spodbujanju plesne ustvarjalnosti pa je                     posvečen Opus 1 - plesna miniatura. To tekmovanje mladih plesnih                     ustvarjalcev v Celju je bilo ustanovljen leta 1992, zadnja                     leta pa se je tako razmahnilo, da potrebuje že predizbor,  od leta 2009 pa se širi tudi v mednarodni prostor.
 Poskrbela je tudi za ustanovitev osrednjih priznanj sklada                     za področje plesne umetnosti. Najpomembnejši plesni ustvarjalci  in pedagogi so postali nosilci plaket in listin Mete Vidmar.
 Na področju sodobnega plesa je Neja Kos opravila pionirsko                     delo. Vseskozi je pomagala vsem, ki so se nanjo obrnili, potrebovali                     nasvet, pomoč ali strokovno mnenje, ne glede na to, iz katere                     plesne smeri so izhajali. Vse je spodbujala h kvalitetnejšemu                     delovanju, napredku in sodelovanju. Na samostojno pot je s                     širino in zavzetostjo pri svojem delu pomagala mnogim današnjim                     znanim ustvarjalcem na ljubiteljskega in profesionalnega plesa.
 Od leta 1972 se kontinuirano ukvarja tudi s plesno kritiko,                     piše eseje, strokovne članke in plesne študije. Sodelovala                     je z večino pomembnejšega dnevnega in revijalnega tiska ter                     z ostalimi mediji. V nepogrešljivo pomoč mentorjem plesnih                     skupin je bila in ostaja njena knjižica Ples od kod in kam                     (Ljubljana, 1982). Pripravila je tudi metodični priročnik                     za učitelje Osnove plesne umetnosti (Ljubljana 1982). Za Enciklopedijo                     Slovenije je prispevala gesli Ples in Sodobni ples (Ljubljana,                     1997). Napisala je več študij, kot sta Dramaturgija v plesu                     (Beograd, 2002) in Slovenski sodobni ples (zbornik ob 50-letnici                     Slovenskega gledališkega muzeja). Odmevna je bila serija člankov                     Slovenska plesna umetnost XX. stoletja, ki so izhajali v Delu,                     skupaj pa so bili objavljeni v knjigi Slovenska umetnost XX.                     stoletja (Ljubljana, 2002). Napisala je tudi esej Humor v  plesu (Celje 1995).
 Neja Kos je izjemna osebnost. Izkazala se je pri organizacijskem                     delu, pri razvijanju novih oblik in vsebin delovanja, pri                     delu na področju kulturne vzgoje in izobraževanja, pri organiziranju                     svetovalnega in mentorskega dela, pri razvijanju mednarodnega                     sodelovanja, pri publicističnem delu in pri skrbi za ohranjanje  nacionalne kulturne dediščine.
 S svojim strokovnim, animacijskim in organizacijskim delovanjem                     je značilno sooblikovala svoj čas. Zlato plaketo sklada prejema                     za svoje življenjsko delo, s katerim je pomembno prispevala  k razvoju plesne dejavnosti na Slovenskem.
     DAVIDE CLODIG
 srebrna plaketa
     
   Davide Clodig - David Klodič (9. 4. 1974,                     Čedad), pianist in skladatelj. Iz klavirja je diplomiral leta                     1999 na konservatoriju Tomadini v Vidmu. Deluje kot vodja                     in učitelj klavirja na šoli Glasbene matice v Špetru, kjer  se je v začetku tudi glasbeno šolal.   Kot zborovodja se udejstvuje od 1995.                     Več let uspešno umetniško vodi in dirigira zbore Naše vasi                     iz Tipane, Moški pevski zbor Matajur iz Klenja, vokalno skupino                     Beneške korenine iz Srednjega in Otroški zbor Glasbene matice                     Mali lujerji iz Špetra. Vodi tudi moški oktet v Bardu (Terska  dolina), ki ga je ustanovil leta 2009.    Oddelek glasbene šole Glasbene matice                     Špeter v Bardu je nastal prav na njegovo pobudo. V njem se                     (v domačem jeziku) šolajo mladi iz kraja in okolice in predstavlja  novo žarišče kulturnega življenja.    Ves čas tudi komponira in prireja skladbe                     za svoje in druge zbore. Na prvem natečaju za zborovske skladbe                     za nagrado Ignacija Ota v letu 2003, ki ga bienalno prireja                     Zveza slovenskih kulturnih društev, je prejel nagrado za najboljšo                     skladbo za odrasle zbore. Kot nagrajenec natečaja je dobil                     naročilo za uglasbitev poezije beneške pesnice Marine Cernetig                     za prvi skupni projekt vseh zamejcev "Preko mej",                     ki vsako drugo leto gostuje v Furlaniji-Julijski krajini,                     avstrijski Koroški, Porabju in v Ljubljani. Več otroških skladb                     je objavil v zbirki Pesmi iz vrtca (Čedad, 2005). Večkrat  je sodeloval tudi z godalnim kvartetom Glasbene matice.    Piše tudi izvirno glasbo za gledališče,                     med drugim za delo Raymonda Quenauja: Cica v metroju - SNG  (Nova Gorica, 2008), stalno sodeluje z Beneškim gledališčem. Je vsestranski kulturni in družbeni delavec;                     njegova vloga je v Benečiji nepogrešljiva. Spodbuja mladinske                     glasbene skupine in aktivno sodeluje kot mentor pri različnih                     delavnicah za mlade v Benečiji in Posočju, kot dirigent pevskih                     zborov, profesor na Glasbeni matici v Špetru, skladatelj pesmi                     in priredb; kot soavtor pri publikacijah in zgoščenkah; kot                     spodbujevalec in ustanovitelj mladinskih ansamblov ter mentor                     pri glasbenih delavnicah za mlade v Benečiji in Posočju; kot                     vodja vokalne skupine Beneške korenine, ki je med drugim izdala                     zgoščenko Substrati, ki predstavlja posrečeno obliko kontaminacije                     med bogatim pevskim izročilom Beneške Slovenije in novimi                     glasbenimi prijemi; kot vodja skupine BK-evolution, ki je                     nastala iz vokalne skupine Beneške korenine in deluje na področju                     avtorske glasbe mladih; v tem sklopu se je zavzel za izdajo                     zgoščenke Unplugged, kjer je zbranih deset pesmi pokojnega                     beneškega kantavtorja Kekka Bergnacha; s tem delom je skupina                     obogatila beneško kulturno življenje in postavila Benečijo  v širši slovenski kulturni prostor.   Srebrno plaketo sklada prejema za dolgoletno  uspešno delo na področju glasbenih dejavnosti.      DR. ENGELBERT LOGAR
 srebrna plaketa
     
   Dr. Engelbert Logar (10. 8. 1959, Gradiče),                     glasbeni pedagog, zgodovinar, etnomuzikolog. Po maturi na                     realni gimnaziji v Celovcu diplomiral na Univerzi v Gradcu                     iz glasbene pedagogike (1983) in zgodovine (1987), kjer je                     tudi doktoriral (2005) z disertacijo o slovenski ljudski pesmi                     v Podjuni. Od 1986 je zaposlen na Inštitutu za glasbeno etnologijo                     Visoke šole za glasbo in upodabljajočo umetnost v Gradcu.                     Sodeluje na številnih znanstvenih kongresih in simpozijih.                     Za prizadevanja in uspehe pri raziskovanju ljudske pesmi in                     prizadevanja za njeno ohranitev je bil odlikovan z državnim  odlikovanjem Republike Avstrije "Walter Deutsch Staatspreis". Že v študijskih letih je v sodelovanju s Krščansko kulturno                     zvezo v Celovcu začel zbirati, presnemavati in transkribirati                     ljudske pesmi, ki jih je v 60. letih na južnem Koroškem posnel                     France Cigan. Obdelano gradivo je izšlo v osmih zvezkih zbirke                     Vsaka vas ima svoj glas. Skupaj z dr. Ludvikom Karničarjem                     je pripravil in izdal 34 zvezkov zbirke Pesmi in glasba z                     južne Koroške, ki vsebujejo tako stare ljudske pesmi kot nove,  moderne uglasbitve in priredbe.
 Od svojega sedemnajstega leta je organist in zborovodja v                     domači suški župniji. Je zelo dejaven zborovodja; med drugim                     je vodil (oz. še vodi) skupine Oktet Suha, Kvintet bratov                     Smrtnik, Nomos in Energija, Vidrinke, vokalno skupino Lipa  in moški sekstet Bene.
 Kot vodja različnih pevskih skupin in zborov zlasti skrbi,                     da stare ljudske pesmi ne pridejo v pozabo, temveč da so -                     poleg modernejših skladb - stalno na programu na domačih odrih.                     Zanje je priredil mnogo ljudskih pesmi, uglasbil pa je tudi                     številna besedila domačih avtorjev, zlasti Milke Hartman in                     Hermana Germa. Odkril je zbiralca ljudskih pesmi Jurija Luleka  ter domačo pesnico in vižarko Ivanko Polanc.
 Posebno odmevno področje njegovih prizadevanj predstavlja                     snemanje in prirejanje ljudskih pesmi in izdaja le-teh na                     nosilcih zvoka. Snema tudi ljudske pesmi pri štajerskih Slovencih                     pa tudi nemške ljudske pesmi. Zbrane posnetke oz. priredbe                     v poljudnoznanstvenih publikacijah vrača možnim uporabnikom,                     kot pravi sam "iz prakse za prakso". Z različnimi                     skupinami je sam posnel več kot 25 kaset in zgoščenk, strokovno                     pa je pri takem delu pomagal tudi mnogim drugim skupinam.
 Za svoje delo je prejel med drugim tudi Janežičevo nagrado  (1993).
 Srebrno plaketo sklada prejema za izjemno obsežno in uspešno  delo na področju glasbene dejavnosti in narodopisja.
     ALOJZ STRAŽAR
 srebrna plaketa
     
   Alojz Stražar (Škocjan, 1. 7. 1944),  amaterski režiser, kulturni delavec in organizator. Ljubiteljsko gledališče ga je pritegnilo že v rani mladosti.                     Prvič je nastopil leta 1969 v predstavi, ki jo je režiral                     brat France. Od leta 1965 nastopa tudi v vlogi režiserja.                     V spominu je ostalo mnogo režij uspešnih predstav, kot so                     Voda, Charleyeva teta, Čevljar baron, Črna žena, Kekec je  pač Kekec, A njega ni, Krog s kredo.
 Najbolj znan pa je kot režiser velikih množičnih predstav                     na letnem odru. V njih sodeluje od 100 do 150 igralcev, pevcev                     in statistov, predvsem domačih igralcev in igralcev iz sosednjih                     kulturnih društev, Med najodmevnejšimi so bile: Miklova Zala,                     Ženitev, Martin Krpan, Cvetje v jeseni, opereti Planinska                     roža in Ptičar, Klopčič, Ženitna mešetarka, Kekec in V Ljubljano                     jo dajmo. Te predstave si ogleda od 10.000 do 15.000 gledalcev.
 Množično gledališče je tudi njegov organizacijski in tehnični                     dosežek. Iz gledališča pod kozolcem je - po dolgoletnih organizacijskih                     in finančnih naporih - nastalo moderno pokrito poletno gledališče                     z vsemi spremljajočimi objekti. Postalo je tudi prizorišče                     številnih kulturnih, glasbenih, dramskih in zabavnih prireditev,                     v zadnjih letih tudi razstav in drugih pregledov domače ustvarjalnosti.                     Poleg ljubljanskih Križank in portoroškega Avditorija je to  edino pokrito letno gledališče v Sloveniji.
 Že več kot štiri desetletja (od 1963) je predsednik Kulturnega                     društva Miran Jarc Škocjan. Društvo se je v tem obdobju uveljavilo                     ne le v občini Domžale, temveč tudi v drugih krajih in tujini.                     Bil je organizator in pobudnik mnogih večjih prireditev, ki                     so popestrile kulturno dejavnost v domžalski občini. Posebej                     odmeven je festival Glasba treh dežel, ki prispeva k promociji                     domžalske občine. Podobno vlogo je odigral tudi kot dolgoletni                     predsednik in podpredsednik Zveze kulturnih organizacij Domžale.                     S svojimi pobudami pomembno sooblikuje kulturno življenje  v svojem okolju.
 Srebrno plaketo sklada prejema za svoje dolgoletno uspešno                     delo na področju gledaliških dejavnosti ter pri spodbujanju  in razvijanju kulturnih dejavnosti.
     MILICA ŠADL
 srebrna plaketa
     
   Milica Šadl (Lipovci, 14. 10. 1927).                     Osnovno šolo je obiskovala v Lipovci, meščansko pa v Ljutomeru.                     Po vojni je nadaljevala šolanje na ekonomski šoli v Murski  Soboti in diplomirala v Ljubljani.  Kot učiteljica je začela na enorazrednici v Adrijancih; tam                     je tudi režirala svojo prvo igro in organizirala prvo povorko                     s slavnostnim nagovorom. Povsod, kjer je službovala, je opravljala                     tudi zunajšolske dejavnosti, najraje na kulturnem področju                     in pri Rdečem križu, organizirala pa je tudi proslave in režirala  dramska dela.
 Leta 1950 se je na Tišini poročila z učiteljem Alojzijem Šadlom                     iz Ivanjčev. Ustalila sta se v Beltincih. Razvijala je družabno                     vaško življenje na različnih področjih, še zlasti na kulturnem.                     Pomagala je pri ustanovitvi KD Dolinec, pri uprizarjanju iger,                     izgradnji kulturnega in gasilskega doma, kar jim je prineslo  tudi odlikovanje in republiško nagrado.
 Več kot 20 let je bila predsednica Kulturnega društva Beltinci.                     Ustanovili so ga leta 1969, kmalu po njenem prihodu v Beltince,                     na pobudo učiteljskega zbora Osnovne šole Beltinci, da bi                     v njem združili vsa društva in skupine v takratni krajevni                     skupnosti. Najbolj je napredovala folklorna skupina, zelo                     dejavni pa so bili tudi tamburaši, gledališka skupina in pevski                     zbor. Folklorna skupina je odpirala okno v svet našim rojakom                     v sosednji Madžarski in z organizacijo folklornega festivala                     povezovala zamejske rojake v Avstriji, Italiji in na Hrvaškem.
 Kmalu so postali Beltinci znani v domovini in tujini, in sicer                     predvsem po folklorni skupini in mednarodnem folklornem festivalu,                     hkrati pa tudi po vsakoletnih državnih srečanjih s predstavitvijo  ustvarjalnih dosežkov na področju folklorne dejavnosti v Sloveniji.
 Zelo pomembno področje njenega delovanja je tudi dokumentacijska                     dejavnost. Že veliko let piše kroniko Kulturnega društva Beltinci                     in zanjo zbira slikovno gradivo. S tem ohranja pričevanja                     o preteklosti folklornega delovanja v Beltincih, še posebej  o pomembnem folklornem festivalu.
 Bila je pobudnica obsežne raziskave narodne noše, ki so jo                     opravili ob mentorstvu dr. Marije Makarovič. Sodelovala je  tudi pri izdaji več publikacij.
 Srebrno plaketo sklada prejema za dolgoletno uspešno delo  pri spodbujanju in razvijanju kulturnih dejavnosti.
     VOKALNI KVINTET ZAVRŠKI FANTJE
 srebrna plaketa
     
   Vokalni kvintet Završki fantje je bil                     ustanovljen jeseni leta 1984 in deluje v okviru Kulturnega                     društva Radko Smiljan Lenart. Njegov organizacijski in strokovni  vodja je ves čas Darko Škerget.Njegov program je osredotočen predvsem na slovenske ljudske                     in narodne pesmi. Na več kot 1.200 nastopih ga je predstavil                     domačemu in tujemu občinstvu, med drugim v Nemčiji, Avstriji,                     Švici, Liechtensteinu, pa tudi v Kanadi in Avstraliji. Redno                     se udeležuje območnih in regijskih revij pevskih zborov in                     skupin; izbran je bil tudi za sodelovanje na državnih revijah.                     Redno nastopa tudi na festivalih domače zabavne glasbe na  Vurbergu, Ptuju in Kidričevem.
 Posnel je več kaset in zgoščenk, med drugim Tam kjer se čuje                     pesem (1994), Dobro jutro ljubca moja (1999), Veseli božični                     čas (2002), Pesem objame naj vse ljudi (2004) in Še veliko  let (2009).
 Srebrno plaketo sklada prejema                     ob svoji 25-letnici za uspešno delo na področju ljubiteljskih  glasbenih dejavnosti.
  Skupinska slika nagrajencev  z direktorjem sklada, mag. Igorjem Teršarjem
 Slavnostni  govor Neje Kos   Razpis    |